Domeniul digital a luat amploare, în ultimii ani, într-un mod pe care nici unii analiști nu l-au preconizat. Totuși, România este încă la coada clasamentului în ceea ce privește încrederea în cumpărăturile online – doar 45% dintre români au cumpărat online anul acesta. Evoluția există, dar ce ar trebui să ne dea de gândit acest fapt?
Că piața din România e departe de saturație. Din contră, încă există spațiu pentru afacerile care chiar își dau interesul și-și doresc să fie prezente, într-un mod corect, în spațiul digital.
Totuși, ce înseamnă mod corect? Exact, prin crearea unui site web. Primul pas pentru o prezență digitală corectă și constantă este crearea unui site web.
În acest articol vei găsi toți pașii prin care îți poți realiza primul site web. Urmărește-i cu atenție și o să ai un site web construit corect, bazat pe principii sănătoase, atât de business – cât și de funcționalitate!
Obține un domeniu web perfect pentru brand-ul tău
Domeniul web reprezintă adresa site-ului tău, pe care utilizatorii o introduc într-un browser atunci când vor să-ți viziteze site-ul web.
Obținerea unui nume de domeniu web este un prim pas important pentru orice website. În general, cel mai bun domeniu web pentru tine ar fi un domeniu .ro, mai ales dacă firma ta este exclusiv în România sau activitatea filialei are loc în mare parte aici.
Pentru a găsi domeniul web potrivit pentru viitorul tău website, avem câteva sfaturi:
- Asigură-te că e ușor de ținut minte: tot ce depășește 15 caractere s-ar putea să fie prea lung.
- Keep it simple, stupid! – mai exact, nu te complica cu expresii pe care audiența ta nu le va ține minte
- Folosește extensia potrivită – poți alege un domeniu .ro sau un domeniu .com, dar poți opta și pentru extensii mai interesante!
- Verifică dacă domeniul web este valabil – folosește un tool de tipul WHOIS disponibil și pe site-ul nostru
- Dacă e posibil, asigură-te că domeniul tău este folositor și din perspectiva SEO – nu tot timpul se poate, însă includerea unui cuvânt cheie în URL poate să-ți garanteze un rank mult mai bun pentru site-ul tău web
- Verifică prețul domeniului tău: un domeniu .ro nu ar trebui să coste mai mult de 15 euro. Înainte să cumperi domeniul web, fă puțin research pe tema asta, să te asiguri că prețul plătit este corect
Concluzia despre domeniul tău web? Există mai multe variabile la care trebuie să fii atent, dacă vrei ca domeniul să se potrivească cu site-ul tău web.
Cumpără o găzduire web de încredere și scalabilă pentru afacerea ta
Găzduirea web sau hosting-ul web se referă, în general, la o companie ce oferă tehnologia și serviciile necesare pentru ca site-ul tău web să poată fi accesat de către utilizatori. Pentru asta, trebuie să-ți conectezi domeniul web cumpărat la pachetul de hosting potrivit pentru tine, ca mai apoi acesta să fie disponibil pentru orice utilizator, la un singur click distanță.
Găzduirea web este de mai multe tipuri. În general, cam orice firmă de găzduire web oferă 3 tipuri clasice – găzduirea shared, servere VPS (virtual private server) sau servere dedicate. Fiecare hosting are atât puncte tari cât și puncte mai puțin forte, însă o altă caracteristică importantă, indiferent de pachetul de găzduire ales, este diferența de clienți. În general, afacerile mici, locale tind să meargă în zona de găzduire shared, în timp ce serverele dedicate sunt o opțiune premium, pentru magazine mari în general!
Hai să discutăm despre fiecare pachet de găzduire în parte, ca să-ți faci o idee mai clară și să știi că alegerea ta este cea corectă:
Găzduirea Shared sau Shared Hosting
- Cele mai ieftine pachete de găzduire – în general, pachetele shared au un preț foarte redus. Unele pachete pleacă de la 2 euro pe lună, o sumă modică pentru o afacere.
- Ca un bloc de locuințe – în cadrul găzduirii shared, tu împarți spațiul disponibil de pe un server cu alte conturi de găzduire web. Din fericire, serverele noastre dispun de o soluție software ce îți securizează contul – în caz că unul din site-urile web de pe același server cu tine este infectat.
- Totuși, pot exista probleme în bloc – în cazul în care unul din site-urile de pe același server forțează prea multe resurse, există șansa ca tot server-ul să aibă probleme de funcționare. Când acest caz există, specialiștii noștri încearcă să izoleze incidentul, ca să repună serverul pe picioare cât mai repede.
- Există și goodies în funcție de ce pachet alegi – cu cât plătești mai mult pe un pachet de găzduire shared, cu atât bunătățile sunt mai multe. Domenii web gratis pentru un an, certificate SSL sau alte software-uri care îți vor ajuta contul de găzduire să performeze la cel mai înalt nivel.
Serverele Private Virtualizate (VPS)
- Un VPS reprezintă virtualizarea unei bucăți de server pentru a fi exclusiv destinată utilizării tale.
- Achiziționarea unui VPS înseamnă, practic, că beneficiezi de un server doar pentru tine.
- Există mai multe pachete – în funcție de nevoile site-ului tău web, VPS-urile pleacă de la un cost de 10 euro pe lună, până la 100 de euro, pentru cel mai bun VPS de la compania noastră.
- În general, VPS-urile sunt unmanaged – ai nevoie să știi tu să ai grijă de el, ce setări trebuie făcute, ce software-uri are nevoie. Există totuși posibilitatea ca acestea să fie managed de specialiștii firmei de hosting, la un preț adițional.
- După cum ți-ai dat probabil seama, VPS-urile reprezintă soluția de mijloc – securitatea și resursele sunt mai mari decât în cazul unei găzduiri shared, dar totuși nu are aceeași putere ca un server dedicat.
Serverele dedicate
- Cele mai performante soluții – un server dedicat este reprezentat de un server doar pentru tine!
- O soluție perfectă pentru mai multe site-uri web – dacă dorești să îți creezi mai multe site-uri web, un server dedicat le poate ține pe toate sub aceeași umbrelă fără probleme.
- Costuri ridicate – pe lângă costul mai mare al unui server dedicat, trebuie să te gândești cine îl va seta și-l va face să meargă cum ar trebui.
- Scalabilitatea – serverul dedicat reprezintă punctul final al scalabilității unui site web.
- Destinat site-urilor cu trafic mare sau clusterelor de site-uri – dacă ai mai multe site-uri web sau ai un trafic extrem de mare, atunci serverele dedicate sunt soluția potrivită pentru tine și afacerea ta.
Alte sfaturi cruciale despre hosting-ul web
- Ai nevoie de un cont de găzduire web securizat – optează pe cineva care e vechi pe piață, deoarece are o infrastructură testată + multă experiență
- Support-ul este extrem de important – asigură-te că viitoarea companie cu care vei colabora are atât support prin chat, cât și telefonic și prin tickete ce ajung pe mail.
- Verifică recenziile – testimonialele primite de la clienți o să arate care sunt cu adevărat motivele pentru care merită să colaborezi cu respectiva firmă de hosting web.
- Asigură-te că vei dispune de o interfață prietenoasă – cPanel e una din cele mai cunoscute interfețe de acces la propriul server.
- Îți putem oferi noi soluția perfectă de hosting – Contactează-ne!
Spune-le utilizatorilor tăi cine ești din start!
Deși poate părea un sfat care ar avea loc, mai bine, spre finalul acestui articol, noi considerăm că acesta ar trebui să fie în mintea ta dinainte să începi lucrul efectiv la website-ul tău.
Spune-le clienților tăi cine ești din start! Probabil știi deja că fiecare website are, în prima parte, un header (adică bara de navigare + logo) și un hero. Prin hero al site-ului web ar trebui să înțelegi banner-ul ce se întinde pe toată lățimea site-ului web, acompaniat de câteva cuvinte (maxim o propoziție/un slogan) despre compania ta/website-ul tău și de un buton de Call-to-Action.
Uite mai jos câteva exemple de hero banners care ne plac la nebunie:
The Chef & The Dish
Slack
G2
Pe lângă asta, ca să te asiguri că utilizatorii tăi au idee măcar pe ce site au ajuns din prima sesiune, asigură-te că introduci atât în header-ul site-ului, cât și în footer, un link către pagina Despre noi. Dacă te gândeai să nu scrii o astfel de pagină, sfatul nostru este să reconsideri. O pagină Despre Noi, pentru utilizatorii care nu te cunosc, este un punct de început perfect în cunoașterea afacerii tale.
Implementează CMS-ul potrivit pentru tine
CMS (Content Management System) este un software sau o aplicație ce are ca scop crearea și managerierea conținutului digital. Acest tip de aplicație este folosit în general în crearea și administrarea website-urilor. Totuși, de ce este CMS-ul norma în industrie?
Avantajul oricărui CMS față de crearea clasică a unui website de la 0 cu ajutorul codului este că, pentru a crea un website printr-un CMS, nu ai nevoie de abilități de codare. Sau, cel puțin, nu ai nevoie să știi de la A la Z minim 4 limbaje de programare diferite. Poate că o să ai nevoie, uneori, de HTML, CSS sau JavaScript, dar nu va fi nimic complicat. În cazul în care nu vrei să-ți testezi abilitățile de codare, poți oricând apela la un programator pentru sume nu foarte mari, dat fiind faptul că aceste limbaje de programare nu sunt cele mai complicate din industrie.
Să spunem că te-am convins că CMS-ul ar fi o soluție perfectă pentru crearea și administrarea website-ului tău. Întrebarea este…pe care CMS îl aleg? Nu, din păcate nu e unul singur – există mai multe, fiecare cu puncte forte și cu slăbiciuni.
WordPress
Începem analiza cu cel mai cunoscut CMS de pe piață – WordPress! Unele statistici spun că aproximativ 33% dintre site-urile web din toată lumea sunt construite și administrate cu ajutorul magicului WordPress, iar noi putem doar să înțelegem de ce această platformă are atât de mult succes.
WordPress este combinația perfectă dintre utilizare intuitivă, scalabilitate cu ajutorul plugin-urilor și a abilităților de cod, design interactiv și, nu în ultimul rând, eficiență din punct de vedere financiar.
Pentru orice nevoie ai avea, există cel mai probabil un plugin deja construit pentru tine. Instalarea platformei este extrem de simplă, majoritatea serverelor permițând o instalare rapidă cu ajutorul Softaculous. Dacă totuși nu există încă plugin pentru nevoile tale, cu siguranță un WordPress Developer te va putea ajuta cu asta.
Totuși, există și o problemă cu WordPress – securitatea. Cum majoritatea website-urilor din lume sunt create cu ajutorul acestui CMS, hackerii țintesc, în general, să le atace. Astfel, dacă optezi pentru WordPress, asigură-te că site-ul tău web este cât mai sigur.
Joomla!
Totuși, există și alternative la WordPress. Una dintre ele este Joomla!, unul din cele mai vechi CMS-uri din industrie. Trebuie să știi că vom compara majoritatea CMS-urilor cu WordPress, deoarece el este cel mai cunoscut și cel mai performant la ora actuală.
Joomla, ca puncte forte, este un CMS mai sigur decât WordPress și poate fi setat mai ușor din perspectiva SEO. De asemenea, Joomla poate fi potrivit dacă vrei să creezi un website în mai multe limbi. Totuși, WordPress cu ajutorul câtorva plugin-uri va fi mult mai capabil!
Drupal
Drupal poate fi o altă alternativă de CMS pentru website-ul tău. Instalarea acestuia durează substanțial mai mult decât în cazul WordPress (20 de minute), iar doar demo-ul este gratis.
Drupal, ca securitatea și uzabilitate, poate fi comparat cu WordPress ca standarde. Problema la acest CMS este lipsa de plugin-uri și de teme adiționale. Astfel, site-urile create aici nu sunt atât de customizabile.
Wix
Dacă WordPress și Joomla sunt gratuite de folosit, cu ultimele opțiuni intrăm deja în discuții care presupun și factorul financiar. Wix este un CMS foarte cunoscut datorită unui plan de marketing foarte bun (cu siguranță ai văzut câteva din reclamele lor).
Platforma e cunoscută pentru ușurința cu care poate fi folosită, datorită drag-and-drop builder-ului pentru crearea site-ului tău web.
Dacă ești presat de timp și vrei să publici un website cât mai repede, s-ar putea ca Wix să fie soluția perfectă pentru tine.
Squarespace
Squarespace este extrem de asemănător cu Wix. Totuși, folosirea lui e puțin mai complicată, dar și produsul finit creat cu ajutorul Squarespace va fi, cu siguranță, unul mai plăcut.
Squarespace este cunoscut ca CMS-ul perfect pentru persoane creative, deoarece le permite, prin design-ul uluitor, să facă website-uri care ies în evidență!
Nu te baza, în alegerea CMS-ului tău, doar pe research-ul nostru. Fă tu propriul studiu, ca să te asiguri că opțiunea aleasă de tine se potrivește specific ție.
Alege o platformă de eCommerce potrivită pentru tine
Dacă vrei să creezi un magazin online, nu doar un website, ai nevoie să alegi și o platformă de eCommerce potrivită pentru tine și site-ul tău web. Despre acestea nu vom discuta prea mult în acest articol, pentru că vrem să ne asigurăm că știi să faci un website cât mai repede, care să fie accesibil de utilizatori.
Totuși, vrem să te sfătuim, ca și în cazul CMS-urilor, să ai idee din start de ce ai nevoie. Astfel, să vedem care sunt platformele de eCommerce potrivite pentru tine:
Shopify
Shopify este o platformă de eCommerce perfectă pentru începători. Aceasta poate acționa și ca un CMS, deoarece poți crea direct în această platformă un magazin online. Pentru a avea access, trebuie să plătești această platformă, iar cel mai ieftin abonament este 29 de dolari. Totuși, dacă ai nevoie de un magazin online rapid și creat de tine, Shopify poate fi o soluție fiabilă!
WooCommerce
WooCommerce este un plugin disponibil pe WordPress care îți transformă site-ul web într-o platformă de eCommerce. Cu ajutorul WooCommerce, poți integra plăți online, poți gestiona produsele și inventarul, dar și comenzile, iar interfața este extrem de ușor de folosit. De asemenea, varianta basic a acestui plugin este gratuită!
Gomag
Gomag este o platformă ce seamănă destul de mult cu Shopify, doar că este dezvoltată în România. Temele Gomag sunt mai puține, dar dacă e să ne luăm după testimonialele clienților, această platformă chiar merită încercată!
OpenCart
OpenCart este o platformă de eCommerce open-source. Datorită acestui caz, platforma poate fi folosită gratuit, însă schimbarea anumitor funcționalități va fi mai grea, deoarece va trebui schimbat cu ajutorul codului.
PrestaShop
PrestaShop este extrem de asemănător cu OpenCart, doar că are o interfață mai prietenoasă, iar design-ul magazinelor online va fi unul mult mai profesionist.
Dacă site-ul tău a fost creat cu WordPress, poate ar fi bine să optezi pentru WooCommerce. În rest, dacă vrei să începi cu un magazin online, mai bine creezi unul direct cu ajutorul unei astfel de platforme, decât să migrezi unul deja creat într-unul din CMS-urile de mai sus.
Creează o interfață simplă pentru website-ul tău
Nevoia unei interfețe simple este extrem de mare, în ziua de astăzi. Utilizatorii își pierd din răbdare și s-au obișnuit deja cu un anumit tipar de funcționalitate. Dacă utilizatorii tăi nu sunt mulțumiți de interfața care le este pusă în față, aceștia vor decide pur și simplu să părăsească site-ul web.
Ca să ne asigurăm că nu se întâmplă asta, să vedem ce ai putea face!
- Asigură-te că graficele sunt comprimate și optimizate pentru website-uri
- Fii consistent în ceea ce privește brand-ul tău pe tot website-ul
- Creează un sistem de navigare intuitiv pe website, pentru ca utilizatorii tăi să găsească repede ceea ce caută
- Folosește elemente de design atractive și fonturi ușor de citit
- Publică informațiile de contact într-un loc cât mai accesibil
- Creează câteva pagini standard, cum ar fi:
- Acasă
- Despre noi
- Produsele/Serviciile
- Contactează-ne
- Termeni și condiții
Dacă ții cont de aceste sfaturi, șansele ca site-ul tău să aibă succes în cazul utilizatorilor cresc foarte mult!
Optimizează-ți website-ul pentru motoarele de căutare
SEO sau optimizarea motoarelor de căutare se referă la un concept din marketing, prin care conținutul website-urilor și infrastructura acestora sunt realizate în așa fel încât să fie cât mai prietenoase și ușor de folosit de către motoarele de căutare și utilizatori. Atunci când optimizezi un website pentru motoare de căutare, trimiți semnale către Google că site-ul tău poate fi de încredere și merită primele locuri pentru cuvinte cheie importante.
Pentru a-ți optimiza website-ul pentru motoare de căutare, trebuie să fii atent la:
- Meta-titluri, meta-descriere și URL-uri – acestea trebuie să conțină cuvintele cheie pentru care dorești să ajungi cât mai sus în rank-uri
- Creează conținut calitativ – nu plagia și asigură-te că educi prin conținutul tău
- Vino cu ceva nou – nu repeta ce au scris alții, motoarele de căutare vor blog-uri noi
- Fă rost de backlink-uri pentru site-ul și blog-urile tale – dacă site-urile care au un domain authority mare linkuiesc înapoi spre tine, atunci Google va crede că și site-ul tău merită să fie cât mai sus!
- Nu folosi cuvinte cheie excesiv – da, știm, vrei ca site-ul tău web să ajungă în top, dar asta nu înseamnă că trebuie să folosești cuvântul cheie de 100 de ori în 1000 de cuvinte. Calitatea e mai importantă decât calitatea!
- Asigură-te că ți se încarcă repede site-ul web
- Cumpără un certificat SSL și instalează-l pe propriul site web, pentru un spor de securitate și siguranță în ochii Google – din 2018, browserele atenționează excesiv un utilizator atunci când acesta vrea să intre pe un website ce nu are instalat certificatul SSL
- Optimizarea pentru dispozitive mobile – site-ul tău web trebuie să se încarce corect și rapid atât pe desktop, cât și pe mobil!
- Recenziile pozitive sunt un alt factor important pentru SEO
- Folosești social media pentru a avea link-uri înapoi către site-ul tău web
Crează și publică constant conținut de calitate, educativ, pentru utilizatorii tăi
Deși am menționat deja de câteva ori cât e de important conținutul, ne-am hotărât să facem un subtitlu separat doar pentru asta.
Conținutul postat de tine trebuie să fie unul cât mai calitativ. Utilizatorii tăi îți vizitează site-ul pentru a învăța ceva nou, a găsi soluții la problemele lor, a descoperi produse noi și revoluționare sau moduri de gândire de care ei nu au auzit.
Dacă le oferi conținut deja scris, cu nimic nou, cum îi ajuți?
Însă dacă ceea ce faci tu este diferit, atât prin conținutul nou, cât și prin forma de livrare a acestuia, șansele ca ei să revină la tine sunt mult mai mari.
Ca forme noi de livrare a conținutului, față de blog-uri, recomandăm:
- Conținut video – poți să te filmezi tu în timp ce povestești unul din blog-urile tale
- Infografice – foarte utile atunci când vrei să folosești conținut tip statistică
- Shorts – videoclipuri scurte, de tipul TikTok sau Instagram Reels
Pe lângă modurile noi de livrare a conținutului, trebuie totuși să folosești și blog-urile. Acestea reprezintă încă o modalitate ideală de a optimiza conținutul pentru motoarele de căutare!
Folosește instrumente de analytics
Sursă – Photo by Luke Chesser on Unsplash
Un alt principiu pe care trebuie să-l pui în aplicare este folosirea instrumentelor de analytics. Acestea te vor ajuta pe tine, ca website owner, să verifici cum merg campaniile de marketing, care părți ale site-ului tău merită îmbunătățite, care e publicul tău țintă și alți indicatori relevanți pentru business-ul tău!
Printre cele mai folosite instrumente de analytics, amintim:
- Google Analytics – cel mai bun mod prin care poți vedea evoluția website-ului tău
- Hotjar – poți urmări în timp real cum utilizatorii tăi își petrec timp pe website
- Facebook Pixel – deși nu e neapărat un instrument de analytics, acesta are puterea să-ți arate ce s-a întâmplat pe site-ul tău în materie de evenimente (Add to Cart, Formular completat, etc.)
- Google Search Console – pentru site-urile web ce-și doresc să vadă cum merge strategia lor SEO
Deciziile corecte în business se iau atunci când cercetarea ta este constantă, pusă la punct și completă! Fără implementarea unor instrumente de analytics, business-ul tău va avea de suferit, iar website-ul tău nu va progresa!
Ține-ți website-ul sub o observație constantă
Multă lume consideră că odată creat, website-ul va merge de la sine și nu va prezenta nicio problemă. Din păcate, nu e așa. Website-urile au nevoie de atenție constantă. Backup-ul trebuie realizat zilnic, pentru a te asigura că orice se întămplă, ești pregătit să faci față problemelor!
De asemenea, trebuie să verifici constant instrumentele de analytics despre care-ți spuneam – unele dintre ele pot sugera dacă există anumite probleme pe website!
Un alt sfat ar fi să-ți verifici competiția – vezi ce fac ei în mediul digital, ca să fii sigur că nu ești prins pe picior greșit.
Pe lângă asta, trebuie să te gândești constant la moduri noi de a face marketing pentru site-ul tău web.
În ultimul rând, lasă-ți utilizatorii să îți ofere feedback despre site-ul tău web! Până la urmă, site-ul web trebuie să fie optimizat și să placă lor, nu ție!
Acesta a fost ghidul nostru despre crearea unui site web. Este un ghid complet, de principii sănătoase, pe care dacă o să le respecți, o să ai un site web performant! Sperăm că te-am ajutat și suntem la un click distanță, dacă ai nevoie de ajutor cu orice ține de hosting!
Orice website are nevoie de hosting (găzduire web) – probabil ai auzit această sintagmă de mai multe ori, dacă te-ai gândit să-ți creezi un website. Totuși, de ce e necesar ca fiecare site web să aibă parte de o găzduire? Despre asta o să discutăm în articolul de azi! Ce alt loc mai potrivit să-ți […]
Ești începător și dorești să începi o carieră în crearea de site-uri web? Poate doar ai nevoie de un ghid pentru primul site web al afacerii tale? Indiferent de motivul pentru care ai început să citești acest articol, stai fără griji – la final o să știi exact care este opțiunea pentru tine și afacerea […]
Găzduirea site-ului este unul din principalele aspecte de luat în considerare atunci când vă decideți să lansați un site web. În funcție de nevoile operaționale ale site-ului web se va selecta tipul de găzduire. Proprietarii de afaceri mici se orientează de obicei spre găzduirea partajată, în schimb ce webmasterii care se pregătesc pentru creșterea site-ului […]
Cauți mai departe?