Știm de mult timp că toate culorile ne influențează comportamentul, starea de spirit și acțiunile. Desigur, culorile diferite înseamnă lucruri diferite în culturi diferite. Culoarea albă este percepută diferit, de exemplu, în țările europene și asiatice. La fel se întâmplă cu albastru și roșu. Alegerea corectă a culorilor pe site poate avea un impact asupra modului în care va fi perceput de utilizatori și dacă se va transpune în conversie. Poate crește conversia după o schimbare de culoare? Sa vedem cum stau lucrurile cu adevărat.

Această postare despre culorile paginilor o dedic, în primul rând:

  • persoanelor care doresc să înceapă o afacere nouă și celor, ce doresc crearea unui nou site web,
  • creatorilor profesioniști de site-uri web, designeri grafici, dezvoltatori, liber profesioniști,
  • antreprenorilor, care se gândesc la rebranding,
  • specialiştilor în marketing.

Din acest articol vei învăța:

  • ce efect are culoarea asupra cumpărătorilor?
  • poate crește conversia după schimbarea culorii?
  • exemple interesante despre efectul schimbării culorii pe pagină.

Cercetările și culorile în diferite culturi

Există multe articole pe tema cercetărilor și diverse teorii ale influenței culorilor asupra psihicului uman. 

Unul dintre primele studii privind publicitatea, culorile acesteia și impactul acesteia asupra deciziei de cumpărare a fost realizat în 1950. La acea vreme, respondenții primeau doar reclame de presă colorate și alb-negru pentru comparație. În 2000, Fernandez și Rosen au studiat eficiența reclamelor în editura Yellow Pages, manipulând conținutul și culoarea reclamelor. În 2001, cercetătorii Lohse și Rosen au prezentat reclame nu numai în culori diferite, ci și manipulate în ceea ce privește dimensiunea și forma (desen/fotografie). Autorii concluzionează că, culoarea joacă un rol în reclamă atunci când poate transmite informații relevante (de exemplu, imagini colorate cu alimente într-o reclamă pentru un restaurant sau reclame pentru servicii foto). Acestea sunt, desigur, doar câteva exemple.

De asemenea, merită menționate culorile din diferite culturi. Acest aspect este foarte important pentru persoanele care proiectează site-uri web sau reclame pentru o anumită piață. Culorile alese prost pot afecta modul în care va fi percepută. Exemple:

  • Roșu. În China și Japonia reprezintă fericirea, în timp ce în Franța este considerată o culoare foarte masculină. În cultura noastră, roșul se referă adesea la sânge și luptă.
  • Negru. De obicei, în Europa este o culoare asociată cu eleganță și doliu. Prin urmare, costumele negre nu sunt recomandate în timpul zilei, dar sunt perfecte pentru ceremoniile și înmormântările de seară. Între timp,  în India albul este culoarea doliului în loc de negru.
  • Albastru. Pace, încredere, onestitate, răcoare și profesionalism… dar în Iran înseamnă doliu, iar în hinduism este asociat cu fertilitatea și… războiul.

Desigur, mai există multe astfel de exemple. Merită să ții minte asta și să te familiarizezi cu ele dacă vei crea efectiv site-uri web sau reclame pentru alte piețe decât cele europene.

Psihologia culorilor și conversia

După cum a raportat https://designadvisor.net/, culoarea reprezintă 60% din deciziile de cumpărare. Reclamele color sunt cu 42% mai frecvente decât reclamele alb-negru. Dar asta nu este tot. Este de remarcat faptul că 80% dintre mărci sunt recunoscute de clienți datorită culorilor lor. Culoarea caracteristică le face ușor să combine un produs cu brandul său. Pentru 84,7% dintre respondenți, culoarea este principalul factor în selectarea unui anumit produs.

Merită adăugat aici că uneori o schimbare a culorii logo-ului poate afecta în mod semnificativ vânzarea produsului. Așa a fost cazul mărcii Heinz, care a schimbat experimental logo-ul roșu în verde și a vândut zece milioane de sticle de produse cu noul logo în șapte luni. Ceea ce a dus la vânzări totale de 23 de milioane de unități de produse. Uneori, chiar și reîmprospătarea logo-ului mărcii poate influența recepția acestuia de către clienți.

Potrivit unui studiu realizat în Canada la Universitatea din Winnipeg, oamenii își formează o părere despre un produs până la 90 de secunde și în aproximativ 60-90% opinia lor este influențată de culoarea produsului! Aici vei găsi mai multe informații despre studiul canadian al culorilor în contextul comportamentului de cumpărături.

62-90%

Culorile și cumpărătorul

Acesta este un indiciu mic, mai ales pentru magazinele staționare și online, care doresc să pregătească promoții pentru clienți. În funcție de tipul cumpărătorului, le putem atribui și alte culori, ceea ce va avea un impact mai puternic asupra deciziei lor de cumpărare. Am auzit că unele culori funcționează mai bine în anumite situații:

  • clienții, ce cumpără sub influența unui impuls, vor alege albastru închis, negru sau portocaliu.
  • clienții, care caută un chilipir și au un buget limitat – vor alege nuanțe de mentă/mare și culori derivate din bleumarin.
  • clienții tradiționali – roz, roșu și albastru pastel sunt atractive pentru ei.

Dacă facem distincție între atractivitatea culorilor în ceea ce privește genul, le putem împărți astfel:

FemeiBărbați
atractivealbastru deschis, violet, rozalbastru deschis, verde, negru
neatractivegri, maro, portocaliumaro, portocaliu, violet

Culori și mărci

Mai jos sunt câteva exemple de culori și brand-uri. Am acordat atenție și industriilor, în care se alege cel mai des o anumită culoare.

Coversia - 11 culori ale brandurilor britanice - Business Insider
Imagine ilustrativă în scop educațional. Sursă: https://www.businessinsider.com/11-british-colour-brands-2014-11?IR=T

Roșu

Cea mai puternică culoare emoțională. Este asociată cu dragostea, inima și sângele. Trezește curiozitatea. Mărcile populare, care folosesc această culoare, sunt Coca-Cola, Nintendo, Virgin sau KFC. Această culoare poate fi folosită de mărci din industria alimentară, logistică și tehnologică. Este rar întâlnită în siglele companiilor energetice, aviatice și financiare.

Albastru

Este asociat cu productivitatea, profesionalismul și încrederea. Branduri celebre: Twitter, Facebook, VISA, IBM. Albastrul este o culoare populară în domeniul bancar și online. Transmite securitate și certitudine. Favorizat de 57% dintre femei și 35% dintre bărbați. Selectat de companii din industria medicală, energetică, financiară și tehnologică. Nu este o culoare foarte populară în sectorul alimentar sau auto.

Verde

Este asociat cu sănătatea, natura și armonia și îți permite să te relaxaezi. Datorită ei, ochii ni se odihnesc. Mărci populare precum: Subway, Whole Foods Market. Folosit în industria alimentară, energetică, culinară, întreținere casă și tehnologie. În industria auto, a companiilor aeriene și în ceea ce privește energia și dinamica, verdele va fi ales rar, fiind ales eventual dacă este vorba despre energie „verde” – luăm ca exemplu compania petrolieră BP.

O altă excepție interesantă pare să fie nVidia – un producător de plăci grafice. Tabăra „verde” este renumită pentru cipurile sale de înaltă performanță. De asemenea, sunt considerate mai eficiente din punct de vedere energetic decât concurența Radeon-urilor „roșii”.

Portocaliu

Transmite încredere, ambiție și entuziasm, acestea sunt cuvintele cel mai des asociate cu această culoare. Mărci populare precum Harley – Davidson, Fanta, Nickelodeon. Folosit în industria tehnologiei și a sănătății, dar este puțin probabil să găsești culoarea într-un brand din domeniul finanțelor sau al energiei, deși compania petrolieră Shell folosește galben și roșu care, împreună, creează un spațiu apropiat de portocaliu.

Negru

Autoritate, forță și eleganță. Printre mărcile populare se numără Jaguar, CHANEL. Adesea ales de industriile tehnologiei, modei și auto. Rareori în industria sănătății, alimentară și financiară.

Alb/argintiu

Perfecțiune și stil. Branduri precum Apple, Honda, Ralph Lauren au pariat pe această culoare. Este ales de companii de sănătate, organizații caritabile, tehnologie și industria auto. Cu toate acestea, nu este o culoare populară în industria financiară și alimentară.

Galben

Plăcere, energie, căldură, inspirație, relații interpersonale, descoperire. Dintre brandurile populare, putem aminti National Geographic, Shell sau CAT. Logo-urile lui Castorama și Praktiker-ul acum dispărute au fost puternic exploatate de această culoare. Popular în industriile energetice, alimentare și de servicii. Nu este popular în finanțe, companii aeriene și industria auto.

Violet

Culoarea violet este adesea asociată cu lejeritatea și creativitatea, fiind o culoare foarte exclusivistă și nobilă, dar rar aleasă de mărci. Pare dificil să fii fidel când este reprodus pe diferite medii, uneori poate părea mai mov (Whiskas, Play), uneori poate avea mai multă componentă roșie (Ogicom).

Curiozitate: în Evul Mediu, vopseaua folosită pentru obținera violetului era extrem de scumpă. Prin urmare, numai regii și demnitarii bisericești putea deține materiale în această culoare. De aici asocierea acestei culori cu măreția, exclusivitatea, chiar – într-o oarecare măsură – cu inaccesibilitatea.

Culori vs conversie

Dacă vom căuta, care sunt factorii principali, pentru care clienții renunță să facă cumpărături de pe un anumit site web, se dovedește că aceștia menționează doi: navigarea dificilă și designul slab al site-ului. 93% dintre respondenți spun că iau o decizie de cumpărare doar pe baza a ceea ce văd. 42% declară că un alt factor important este aspectul general al site-ului, iar 52% părăsesc site-ul din motive estetice.

De asemenea, merită să acorzi atenție butoanelor CTA „apel/îndemn la acțiune”. Dacă au un design atractiv, acestea pot crește valoarea coșului de cumpărături cu 6,5%, pot crește conversia totală cu 9% și pot crește conversia pe dispozitivele mobile cu 13,5%. Cele mai bune culori pentru butoane sunt verde, roșu și portocaliu.

Conversie. Exemple interesante

  • IMC după schimbarea butoanelor CTA în roșu a înregistrat o creștere de 2,55 a conversiei.
  • Prin schimbarea butoanelor de la verde la galben, Ript a dus la o creștere a vânzărilor de 6,3%.
  • Extra Storage Space a observat o creștere a rezervărilor de spațiu de stocare cu 7,8%. Toate datorită schimbării butoanelor CTA de la albastru la portocaliu.
  • Dmix a crescut conversia cu 3,4% prin schimbarea butonului în culoarea roșie.
  • Vegasslotsonline, prin schimbarea butoanelor de la verde la galben, a crescut conversia cu 175%!

Conversie și culoare – rezumat

Desigur, fiecare industrie va avea propriile culori, așa că merită să testezi diferite opțiuni și să vezi care este cea mai bună variantă în cazul tău. Merită să supui site-ul la teste A/B, împărțind clienții în segmente care vor testa un aspect diferit. Asta necesită muncă și resurse financiare, dar în cele din urmă, rezultatul poate fi mai mult decât satisfăcător.

>
Bożena Irișec
Pasionată de e-commerce și tehnologii noi. Iubitoarea literaturii clasice și a istoriei aristocrației.

Adaugă comentariul

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Cauți mai departe?