Te-ai întrebat ce nume de domeniu să alegi pentru viitorul tău site? Ai tot dreptul să nu știi încă ce sfaturi și sugestii să urmezi când îl creezi. Deși pentru mulți poate părea o activitate simplă, există câteva lucruri pe care ar trebui să le iei în considerare înainte de a înregistra o adresă www aleatorie.

Parcurgând acest articol vei afla:

  • Cum să alegi un nume de domeniu potrivit?
  • Câte litere ar trebui să conțină domeniul?
  • Unde să verifici dacă domeniul nu te va expune unui conflict juridic?
  • Ce este un domeniu generic, care sunt avantajele și dezavantajele acestuia?
  • Ce se întâmplă dacă un domeniu bun este deja luat?

Cum să alegi un domeniu? Grupul țintă și extensia domeniului.

În prezent, oferta de pe piață include sute de extensii de domenii. În opinia mea, selecția unui domeniu potrivit ar trebui să se bazeze pe determinarea grupului țintă.

Domeniu național – RO

Contează extensia pentru publicul site-ului tău? Da! Dacă site-ul tău este în limba română, domeniul .RO va fi, desigur, cea mai bună alegere. Un astfel de final sugerează în mod clar utilizatorilor că întregul conținut de pe o anumită pagină va fi în limba română. De ani de zile, noi, românii, am fost obișnuiți cu faptul că sfârșitul domeniului este pur și simplu „.ro”. Orice altă opțiune ne pune pe gânduri. Sfârșitul domeniului RO este de obicei cea mai bună alegere posibilă în cazul blogurilor, site-urilor web și magazinelor online din România.

Sfaturi regionale sau funcționale

Extensiile regionale par potrivite, în primul rând, atunci când domeniul tău de activitate este strâns legat de o anumită locație, cu o anumită regiune. Cu toate acestea – chiar și atunci, clienții din zona ta ar putea dori să folosească o extensie de domeniu mai ușoară.

În opinia mea, domeniile regionale sunt justificate în principal atunci când site-ul tău este dedicat la ceva absolut unic, ceva – care are loc doar într-o anumită regiune. Trebuie să te întrebi dacă este un avantaj mai mare pentru tine să atașezi numele de domeniu la o anumită regiune și să arăți destinatarului că te afli într-un anumit loc – sau mai degrabă să îi oferi ușurința de a intra în acest domeniu, de exemplu, de pe un dispozitiv mobil.

După părerea mea, în cele mai multe cazuri, beneficiile tastării mai ușoare a numelui depășesc adesea beneficiile atașamentului regional.

Domenii globale și europene – com și eu

Dacă, pe de altă parte, intenționezi să îți extinzi afacerea pe piețele externe, domeniul .COM va fi cel potrivit, sau .NET sau .EU. Acest tip de domeniu va comunica utilizatorilor aspirațiile tale globale.

Nu recomand aceste domenii atunci când îți direcționezi oferta exclusiv către piața din România, deoarece clienții tăi – în special cei noi care încă nu au introdus adresa, pot intra din obișnuință la terminația .ro.

TLD noi

Merită menționat aici și extensiile din grupul nou de domenii. Datorită acestora, este posibil să se sublinieze numele site-ului într-un mod atractiv și modern, sugerând natura activității prezentate. Aceste domenii includ, de exemplu, .expert, .pro, .club, .online și .site.

Cum să alegi un domeniu – prețurile extensiilor de domeniu

Extensiile de domeniu au o valoare diferită. Cât costă un domeniu potrivit depinde de finalul acestuia. Prețul de domeniu pe care îl plătești în prima perioadă se numește preț de înregistrare a domeniului – de obicei este mai mic decât prețul de reînnoire a domeniului în perioada următoare.

Cum să alegi un domeniu? Un domeniu generic sau un nume unic?

Domeniul web este o parte inseparabilă a fiecărui site. Este un fel de carte de vizită care sugerează destinatarului ce poate găsi pe o anumită pagină. După selectarea extensiei de domeniu, este timpul să alegi partea principală a numelui. Trebuie să te decizi dacă dorești un nume generic sau un nume unic.

nume de domeniu genericnume de domeniu brand-uibil
Sună ca un cuvânt sau o expresie naturală.
Exemplu: produseromanești.ro
Nu înseamnă niciun cuvânt dintr-o limbă naturală.
Exemple: olx.ro, amazon.com
Sugerează utilizatorului cu ce te ocupi chiar și înainte de a vizita site-ul. Nu este nevoie de un context mai larg, numele este imediat o explicație.Categoria tematică a paginii rămâne necunoscută până când utilizatorul o accesează sau află despre pagină dintr-un context diferit, de exemplu reclamă.
Este greu să ieși în evidență față de concurenții din industrie, care folosesc nume generice. De exemplu componente-biciclete.ro sau componente-pentru-biciclete.ro sună aproape la fel.Este unic, de obicei greu de confundat cu adresele site-urilor web concurente.
Este greu să-ți schimbi profilul companiei la nevoie.Este mai ușor să-ți schimbi profilul companiei atunci când este necesar.
CUM SĂ ALEGI UN NUME DE DOMENIU? COMPARAȚIE NUME GENERICE ȘI PROPRII

Cel mai atractiv domeniu este deja luat – ce e de făcut?

Există o abordare, care combină beneficiile numelor de domenii proprii și generice. Astfel, este mai ușor să găsești nume de domenii gratuite și atractive. Propun o abordare bazată pe astfel de tratamente precum:

  • sinonimizare,
  • traducere în engleză, germană, spaniolă etc.
  • traducere în latină, greacă etc.
  • adăugarea unui verb sau adjectiv.

Iei un cuvânt din limba română, natural, găsit într-un dicționar, recunoscut – pur și simplu generic. De exemplu: parfum. Din păcate, domeniul parfumul.ro este deja preluat la momentul scrierii acestei postări.

Pe baza traducerilor semantice, găsim un cuvânt interesant: „fragrance” – o analiză ulterioară indică faptul că fragrance.ro – este liber. Fără îndoială majoritatea oamenilor vor asocia numele domeniului cu  parfumurile, nu?

O altă modalitate de a face acest lucru este să adaugi un verb, care poate fi alăturat cuvântului generic. Astfel poți crea variante de tipul:

  • iubesc parfumul
  • alege parfumul
  • alegem parfumuri
  • cumparam parfumuri

O altă variantă este adăugarea unui adjectiv:

  • parfum minunat
  • parfum seducător
  • parfumuri unice
  • cel mai scump parfum
  • cel mai ieftin parfum

Reține, totuși, că astfel de nume complexe, deși atractive din punct de vedere semantic – la urma urmei, spun mult mai mult decât un singur cuvânt despre marca ta. Însă sunt mult mai greu de tastat la tastatură, mai ales pe un dispozitiv mobil.

Domeniul ar trebui să conțină o cratimă?

Liniuța de cratimă facilitează citirea numelui de domeniu, când îl vedem scris. Compară:

manancasanatos.ro vs mananca-sanatos.ro.

Al doilea nume este mult mai ușor de citit și de înțeles. Cu toate acestea – este, de asemenea, mult mai dificil de tastat. O mare parte din traficul de pe web provine de la dispozitive mobile, iar acolo utilizarea cratimei este mai dificilă decât scrierea unui cuvânt într-o secvență, chiar dacă este un grup de două cuvinte.

De asemenea, este mai dificil să dictezi un nume cu o cratimă. În opinia mea, fără cratime, numele domeniului este mai ușor de scris/pronunțat și poți evita eventualele confuzii, pe care utilizatorul le-ar putea face.

Ce se întâmplă dacă domeniul fără cratimă este deja luat?

Această întrebare poate fi inversată… – ce se întâmplă dacă numele cu cratima este deja luat? Sub nicio formă nu pot recomanda înregistrarea unui nume a cărui „a doua variantă” aparține altcuiva. Procedând astfel, utilizatorilor le va fi foarte dificil să diferențieze paginile, pe care le vizitează.

Domeniu cu cratimă – recomandarea mea

Daca domeniul tău are un scop comercial si conține două cuvinte – recomand înregistrarea ambelor variante – varianta cu cratimă și fără cratimă. În caz contrar, ești mereu expus la faptul că concurența – sau, pur și simplu, cineva rău intenționat – va înregistra varianta respinsă de tine. Costul anual al menținerii unui domeniu este destul de mic – așadar, pentru majoritatea întreprinderilor, această investiție este mult mai mică decât timpul, pe care îl vei petrece pentru a face față consecințelor unei astfel de situații în viitor

Cum să alegi un domeniu potrivit – câte caractere ar trebui să aibă?

Ar trebui să fie scurt și simplu

În primul rând, numele ar trebui să fie relativ scurt și simplu – astfel de adrese URL au cele mai multe avantaje. Ele atrag atenția, sunt ușor de înțeles și, ceea ce este important, pot fi salvate rapid, minimizând riscul de a greși.

Este mai ușor să introduci domenii scurte folosind un dispozitiv mobil.

Ușor de ținut minte

Un alt lucru la care trebuie să acorzi atenție este ca numele să fie ușor de reținut. La prima vedere, adresele lungi și fanteziste pot fi interesante, dar există o mare probabilitate ca acestea să nu fie ținute minte mult timp.

Domeniile generice, adică domeniile bazate pe vocabular comun, sugerează imediat ce subiect se află în spatele unui anumit domeniu. Pare destul de atractiv la început, când vrem să intrăm pe piață și să asociem brandul cu o anumită categorie, dar pe termen lung există mai multe dezavantaje.

Atrăgătoare și originală

Numele original al site-ului va distrage atenția și îl va interesa pe destinatar. O adresă atractivă va face site-ul să iasă în evidență față de concurență și va încuraja utilizatorul să îl viziteze. Îndrăznește să ai un nume atipic, tocmai asta îl poate face memorabil din milioanele de domenii înregistrate până în acest moment la nivel mondial. Datorită diversității opțiunilor, toată lumea este capabilă să aleagă un nume de domeniu potrivit care să fie calea spre succes.

Cum va trece domeniul testul telefonului?

Testul telefonului sau de pronunție constă în dictarea cuiva a numelui tău de domeniu și după ce l-a auzit o singură data, interlocutorului i se cere să-l noteze pe o bucată de hârtie. Dacă mai multe persoane scriu corect numele de domeniu – este un semn bun!

Ceea ce îngreunează înțelegerea audiției sunt, mai presus de toate, grupurile de sunete similare și trimiterile la limbi străine cu ortografie neevidentă. Cuvinte simple în limba engleză: „yes”, „go” etc. – ar trebui să treacă destul de bine testul, mai ales la persoanele mai tinere. 

Atenție la mărcile înregistrate

Înainte de a înregistra un domeniu, te sfătuim să verifici dacă acesta face parte dintr-o marcă comercială înregistrată. Dacă s-a întâmplat acest lucru, iar sfera activității tale coincide cu sfera de protecție a mărcii, îți va fi foarte dificil să câștigi dreptul la domeniu în cazul unui litigiu judiciar cu entitatea care a înregistrat o astfel de marcă.

Poți face verificări pe următoarele pagini:

  • Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (https://www.osim.ro)
  • Oficiul European de Proprietate Intelectuală (https://euipo.europa.eu/)
  • Organizația Internațională a Proprietății Intelectuale (https://www.wipo.int)

Cum să alegi un domeniu sigur? Posibile capcane.

Atunci când alegi un domeniu, amintește-ți că nu toată lumea de pe piață are intenții sincere. Este bine să fii conștient de practici precum cybersquatting, typosquatting sau atac omografic.

Cybersquatting – este practica de a căuta nume, care sunt similare cu al tău (diferă doar sfârșitul), pentru a crea confuzie.

Typosquatting – este o tehnică folosită pentru exploatarea confuziei, care se bazează pe utilizarea greșelilor de tastare. Atacatorul înregistrează nume de domenii similare cu cele reale, dar ortografiate intenționat greșit, cu scopul de a colecta traficul persoanelor, care cred că interacționează cu organizația reală.

Atacul omografic – înregistrarea unui domeniu pe baza altor alfabete, cel mai adesea alfabetul chirilic. De exemplu, un utilizator poate fi păcălit să facă click pe un link în care caracterul latin „A” este înlocuit cu caracterul chirilic „A” – și, în ciuda aspectului identic pentru un computer, acestea sunt două caractere complet diferite.

Cum să alegi un domeniu potrivit – motor de căutare bun pentru domenii

Adresa web influențează destul de semnificativ valoarea site-ului. Prin urmare, nu poate fi o coincidență. Un domeniu potrivit trebuie să fie ales atent, în concordanță cu ideea și, cel mai important, să ajungă la grupul țintă. Nu uita că poți oricând să îți transferi domeniul.

Pentru a te ajuta să găsești rapid un domeniu potrivit gratuit, am pregătit un motor special de căutare de domenii, care verifică instantaneu diferite combinații cu o mulțime de terminații de domenii, și indică, de asemenea, posibile nume generice.

Pentru un rezultat de căutare mai bun, poți completa câteva cuvinte separate prin virgulă, pentru a primi un set bogat al rezultatelor cu domeniile libere. Mult noroc!

>
Artur Pajkert
De 20 ani împărtășește cunoștințe și sfaturi despre e-marketing și găzduire în calitate de manager, autor de publicații, speaker, blogger și lector universitar.

Adaugă comentariul

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Cauți mai departe?