Businessul online este puterea dominantă care atrage companiile din toate industriile și le facilitează succesul pe Internet. Observăm o creștere dinamică a numărului de businessuri online noi. Însă pentru a construi o bază solidă pentru afacerea ta online și a evita capcanele, este important să deții o strategie clară. Aici apare business planul. Ce este, de fapt, business planul pentru o afacere online? Hai să verificăm!
Acest articol este dedicat pentru:
- persoanele care fac primii pași în afacerea online și caută informații și inspirații legate de crearea unui business plan;
- proprietarii companiilor mici care se gândesc la versiunea online a afacerii lor.
Business plan. Ce este?
Business planul este un document strategic al companiei care descrie țelurile, acțiunile strategice, structura organizațională, modelul de business, analiza pieței, prognosticele financiare și alte elemente cheie legate de funcționarea unei companii.
Business planul este un plan detaliat care ajută antreprenorul la definirea viziunii afacerii lui, înțelegerea pieței, identificarea țelurilor și a căilor de dezvoltare și administrarea resurselor în așa fel, încât să atingă succesul.
Imaginează-ți o excursie lungă cu mașina pe care o plănuiești foarte detaliat. Înainte de a porni la drum pregătești atent mașina, verificând starea acesteia și adaptând-o la călătorie. Verifici cantitatea de benzină, presiunea în anvelope, cantitatea de lichide. Toate acestea pentru ca drumul tău să fie sigur, eficient și mai previzibil.
Mai mult, în momentul în care pornești la drum, nu încetezi să planifici. Iei în considerare opririle pentru a face plinul, pentru a te odihni, iar întreaga călătorie depinde de condițiile schimbătoare de pe drum. La fel se întâmplă și cu business planul – este harta ta în lumea businessului online. Acesta ne oferă un plan de acțiune în diferite etape ale afacerii.
Cu ajutorul unui busienss plan, la fel ca în cazul unei călătorii plănuite, putem menține o viteză stabilă și reacționa flexibil la provocările ce apar pe drum. Business planul nu este doar o soluție ce ajută să ne atingem obiectivul. Acesta este și un instrument care ne oferă controlul asupra acestei călătorii, asigurându-i fluiditate și previzibilitate odată cu atingerea noilor etape. În acest fel, ca în cazul călătoriilor, business planul nu ne ajută doar la atingerea obiectivului, dar și la profitarea la maxim de călătoria în lumea antreprenoriatului. Așadar, de ce am nevoie de un business plan și cum să-l scriu pentru afacerea online?
De ce am nevoie de un business plan?
Business planul este precum maparea terenului înainte de expediție. Conține nu doar date numerice, dar permite prezentarea și a unui context mai larg al funcționării companiei. Definește costurile fixe, prognozează eventualele costuri adiționale și creionează strategia de dezvoltare. Cu ajutorul acestuia poți să vezi întreaga ta afacere, să identifici potențialele pericole și să creezi un plan de acțiune în cazul dificultăților.
- Stabilești obiectivele
Business planul este un instrument ce permite stabilirea unor obiective clare și măsurabile pentru afacerea ta online. Datorită definirii lor clare creionezi harta care prezintă drumul către realizarea scopului tău. Aceste obiective nu îți arată doar direcția în care mergi, dar devin și un indicator al progresului pe care îl poți monitoriza și măsura.
- Stabilești planul de acțiune
Când creezi business planul, stabilești planul de acțiune și strategia operațională la diferite etape ale dezvoltării companiei. Nu îți imagiezi doar viitorul, ci creezi un plan pas cu pas despre cum să atingi obiectivele dorite.
- Analizezi mediul de afaceri
Un plan pregătit este util într-o analiză detaliată a mediului de afaceri. Acesta identifică potențialele riscuri legate de gestionarea unui business online și ajută la crearea unei strategii pentru a le preveni sau gestiona.
- Plănuiești și controlezi finanțele
Business planul conține prognosticuri financiare și bugetul care te ajută să prevezi viitoarele costuri, resurse și viitorul profit. Prognosticurile reprezintă o serie de date numerice ce permit identificarea direcției în care merge afacerea – dacă este conformă cu obiectivele impuse.
Cum să scrii un business plan?
Acum când înțelegi ce este acela un business plan și în ce scop îl scriem, a venit timpul pentru un pas concret spre realizarea acestuia. Cum să scrii un business plan pentru o afacere online? Business planul adaptat unei afaceri online, deși este lipsit de un model rigid, se bazează pe o structură universală. Aceasta reprezintă baza pe care o modificăm pentru a răspunde cât mai bine nevoilor și caracteristicii afacerii online plănuite. Așadar, cu să scrii un business plan pentru o afacere online? Vezi elementele alese.
Caracteristica businessului
Descrierea afacerii este o secțiune a business planului în care se prezintă compania într-un mod detaliat. Aceasta cuprinde informații despre produsul sau serviciul oferit, obiectivele și valorile firmei.
- informații despre produs sau serviciu
Pentru a plănui eficient drumul spre succes al afacerii tale online, primul pas important este definirea exactă a ariei de activitate de care te vei ocupa. Așadar, merită să intrii în detalii și să-ți răspunzi la întrebarea ce va fi nucelul companiei tale. Cu cât mai bine descris cu atât mai bine. O analiză detaliată a arieri de activitate a companiei permite o mai bună înțelegere a potențialelor provocări, avantaje și posibilități.
- misiunea și viziunea
Definește clar viziunea și misiunea companiei. Misiunea este scopul fundamental pentru care firma există, adică ceea ce vrei să oferi clienților tăi și comunității. Viziunea este o imagine de lungă durată pe care o companie o are în fața sa, ce prezintă modul în care vrea să se dezvolte și ce fel de entitate dorește să fie pe piață.
- planul de dezvoltare
În încheierea secțiunii de descriere a companiei definește un scurt plan de dezvoltare. Indică direcția în care compania dorește să meargă în viitor și ce obiective își propune să realizeze în următorii ani.
Analiza mediului de afaceri
Analiza mediului de afaceri este un element al business planului ce permite antreprenorului înțelegerea completă a factorilor externi ce au un impact asupra activității companiei.
- piața
Efectuează o analiză detaliată a pieței pe care compania ta activează sau plănuiește s-o facă. Identifică concurența, trendurile pieței, mărimea acesteia și așteptările clienților.
Aria | Sarcini |
---|---|
CONCURENȚA | – identifică concurența de pe piață; – evaluează părțile lor pozitive și negative, strategia de marketing și cota de piață; – verifică ce produse sau servicii oferă, și care este avantajul lor competitiv. |
TRENDURI DE PIAȚĂ | – efectuează o analiză de piață a trendurilor ce influențează industria; – identifică schimbările în preferințele clienților, tehnologiilor și a trendurilor sociale; – definește ce consecințe pot avea acestea pentru compania ta pe termen lung. |
MĂRIMEA PIEȚEI | – estimează mărimea pieței actuale și viitoare și prognosticul de creștere. |
AȘTEPTĂRILE CLIENȚILOR | – efectuează sondaje în cadrul grupului țintă; – definește felul în care compania își poate ajusta produsele sau serviciile conform acestor așteptări. |
- mediul înconjurător
Analiza macromediului cuprinde factorii externi ce influențează afacerea. Ia în considerare factorii social-demografici, tehnologici, economici, politici și ecologici care au un impact semnificativ asupra funcționării unei companii.
Aria | Factori |
---|---|
Factori economici | Cercetarea privind situația economică, inflația, cursurile de schimb valutar și tendințele consumatorilor. |
Factori politici | Evaluarea impactului factorilor politici precum stabilitatea politică, dreptul muncii, politica fiscală. |
Factori sociali | Analiza schimbărilor demografice, a atitudinilor sociale, a culturilor locale și a tendințelor sociale globale. |
Factori tehnologici | Evaluarea impactului progresului tehnologic asupra industriei și asupra companiei. Analiza inovației, a disponibilității tehnologiei, precum și a cercetărilor și a dezvoltării. |
Strategia de marketing
Strategia de marketing este planul de acțiune al companiei în ceea ce privește promovarea, dobândirea de clienți noi și construirea unui brand. Pe de o parte se concentrează pe atingerea unor obiective de marketing definite, pe de altă parte joacă un rol important în creșterea gradului de conștientizare al brandului și a satisfacerii clientului.
- obiectivul de marketing
Definește clar obiectivul de marketing care va susține obiectivele generale ale companiei. Acesta poate fi: creșterea de brand awareness, creșterea vânzărilor, dobândirea de clienți noi sau menținerea loialității clienților existenți.
- grupul țintă
Definiește precis grupul țintă (targetul) – grupul la care vrei să ajungi cu serviciile sau produsele tale.
- propunere de valoare
Evidențiază propunerea de valoare unică, adică ceea ce face ca oferta afacerii tale online să fie atractivă. Precizează în ce fel vei îndeplini nevoile clienților mai bine decât concurența.
- marketing mix
Marketingul mix cunoscut și sub numele de „4P” este un set de elemente fundamentale pe care le folosește businessul cu scopul unei gestionări și promovări eficiente a produsului sau serviciului său.
- preț (en. price) – definește politica de preț luând în considerare flexibilitatea prețurilor, promoțiile și strategiile promoționale,
- produs (en. product) – descrie detaliat produsele sau serviciile oferite de compania ta, subliniind caracteristicile lor unice,
- locul (en. place) – definește în ce fel vor fi distribuite produsele, dacă doar online sau și în puncte de vânzare fizice,
- promoția (en. promotion) – prezintă planul promoțional, strategia de public relations și de marketing de conținut (content marketing).
- campania de marketing
Definește campaniile de marketing plănuite pe diferite platforme și canale. Stabilește bugetul, calendarul de acțiune și principali indicatori de performanță (KPI).
Analiza și planul financiar
Business planul pentru o afacere online nu este doar despre viziune și strategie, dar și despre o analiză financiară exactă care creionează fundamentul succesului. De aceea, analiza și planul financiar reprezintă nucleul documentului business planului, oferind date esențiale necesare pentru începerea și gestionarea unei afaceri.
Analiza și planul financiar cuprind o serie de elemenete cheie:
- Venituri și costuri. Pregătește un prognostic detaliat al veniturilor și al costurilor, atât a celor fixe cât și a celor variabile.
- Finanțare. Stabilește de unde vei lua capitalul pentru start și cum vei plănui gestionarea resurselor tale financiare.
- Fluxul numerar. Definește prognosticul fluxului numerar care va permite evitarea potențialelor pericole legate de lipsa acestuia.
- Prognosticul de profit și pierderi. Estimează prognosticul de profit și pierderi care va arunca o lumină asupra perspectivelor dezvoltării companiei.
- Analiza indicatorilor financiari. Determină ratele de rentabilitate, lichiditate și îndatorare – parametrii cheie pentru evaluarea stării financiare a companiei.
- Flexibilitatea planului financiar. Pregătește diferite scenarii luând în considerare schimbările economice și condițiile de piață schimbătoare.
Cum să scrii un business plan?
Creșterea dinamică a noilor afaceri în mediul online sublinează nevoia deținerii unei strategii clare de acțiune. Business planul devine un instrument cheie pentru cei care vor să construiască un fundament solid pentru întreprinderea lor online. Acesta este un instrument ce permite înțelegerea afacerii, gestionarea conștientă a dezvoltării acesteia și navigarea eficientă în lumea dinamică a antreprenoriatului online. De aceea, timpul și efortul investit în crearea unui business plan solid devine o investiție într-o călătorie antreprenorială sigură, flexibilă și reușită.
Alegerea adresei online a site-ului tău este o provocare destul de mare de care este conștientă fiecare persoană ce plănuiește să pună bazele unui business în mediul online. Nu mai puțin importantă este alegerea extensiei domeniului, care poate avea un impact semnificativ asupra succesului afacerii tale. Astăzi îți voi vorbi despre domeniul .eu. Distribuit de […]
E-commerce-ul sau comerțul online se referă la tranzacțiile, care se efectuează pe Internet, inclusiv de pe telefon, computer sau tabletă. Pe masură ce numărul utilizatorilor de Internet crește pe zi ce trece, specialiștii sunt de părere, că e-commerce-ul va deveni, în curând, principalul mijloc de a efectua tranzacții. Comerțul online – avantaje pentru consumatori Avantajele […]
Fotografia de produs a devenit foarte populară. Multe studiouri foto oferă servicii foto profesionale concepute special pentru magazinele online. Iar asta pentru că cerințele clienților s-au schimbat în timp. Astăzi, cumpărătorii se așteaptă ca magazinele online să-și prezinte oferta într-un mod complementar, ceea ce le va permite să se familiarizeze cu produsul, chiar dacă nu […]
Cauți mai departe?