Un articol fără fotografii, infografice sau desene este sortit eșecului. În epoca meme-urilor, textul singur, fără conținut vizual, este obositor pentru cititor. O fotografie de bună calitate îți poate însufleți site-ul web, îi poate oferi un aspect imaginativ și estetic. Suntem cursanți vizuali, așa că textul câștigă mult dacă are imagini atrăgătoare. Acestea, desigur, le poți face singur sau le poți cumpăra. Cu toate acestea, este mai convenabil și mai ieftin să le obții de pe Internet. Unde pot găsi fotografii de bună calitate pentru blogul meu?
1. De ce nu Google Images?
Primul loc la care te gândești pentru a căuta fotografii pentru blogul tău este Google Images. Și asta întrucât pe google introduci doar fraza dorită și obții o colecție imensă de fotografii de pe tot internetul. Din păcate, chiar dacă bifezi opțiunea „Marcat pentru reutilizare” din filtru, vei obține imagini cu o licență incertă, așa că va trebui să efectuezi de fiecare dată o verificare detaliată. De ce?
Fiecare imagine de pe orice pagină, chiar dacă nu este prevăzută cu o notă de subsol adecvată, aparține autorului paginii și nu poate fi utilizată în nicio circumstanță, dacă nu se specifică altfel. Într-o astfel de situație ai putea fi acuzat de furt de proprietate intelectuală și, chiar dacă problemele legate de drepturile de autor sunt adesea minimalizate, noi, fiind oameni responsabili, nu ar trebui să urmăm această tendință. Deși procesele pentru încălcarea drepturilor de autor din cauza utilizării ilegale a fotografiilor sunt rare în România, în comparație cu Europa de Vest, aceasta nu înseamnă că astfel de situații nu apar. Și vorbim aici despre sume ridicate plătite cu titlu de daune la care se adaugă cheltuielile de judecată.
2. Licențe Creative Commons
Dacă nu utilizezi stoc plătite (de exemplu, shutterstock sau 123rf), cel mai adesea vei întâlni licențe dezvoltate de ONG-ul american Creative Commons.
Merită menționată aici terminologia de bază legată de licențele Creative Commons:
BY – Atribuire – trebuie să acorzi creditul potrivit – dacă utilizezi o anumită operă, ești obligat să marchezi creatorul acesteia (licențiatorul);
SA – Partajare în condiții identice (Share Alike) – dacă folosești o fotografie, o poți partaja numai sub aceeași licență precum originalul. Această prevedere te împiedică, în practică, să îți însușești lucrări derivate, cum ar fi la editarea unei fotografii (de exemplu: făcând un colaj, nu poți seta o licență mai restrictivă decât în varianta originală);
N/A – Fără lucrări derivate – lucrarea în cauză nu poate fi transformată;
NC – Utilizare necomercială – fotografia nu poate fi folosită în scopuri comerciale;
În practică, există șase licențe diferite care folosesc o combinație a acestor abrevieri, de ex. CC-BY-SA 3.0 etc. Numărul de la sfârșitul licenței indică versiunea acesteia. Când utilizezi o anumită fotografie găsită de ex. pe Flickr, trebuie respectată licența atribuită unei anumite fotografii și, de asemenea, este necesară etichetarea corectă a acesteia.
3. Cum să etichetezi fotografiile cu licență CC?
Ar trebui să începem cu afirmația evidentă, chiar dacă nu pentru toată lumea, că „sursa: internet” nu este onorabilă în niciun fel. Din punct de vedere juridic, o astfel de înregistrare nu are valoare.
Când utilizezi fotografii cu licență CC, trebuie să etichetezi, în mod corespunzător, fotografia, așa cum a solicitat autorul acesteia.
Trei lucruri ar trebui incluse în legenda foto (sub fotografia în sine sau sub articol). În primul rând, ești obligat să furnizezi datele personale ale autorului (nume și prenume sau pseudonim). În al doilea rând, să oferi sursa fotografiei originale, adică linkul. În al treilea rând, să arăți licența lucrării originale.
Cu toate acestea, există și o licență CC care nu necesită o astfel de descriere.
Creative Commons License 0 / Imagini cu domeniu public
Aceasta este cea mai confortabilă licență pe care o vei întâlni pe site-uri cu fotografii gratuite, dar o vei găsi și pe Flickr sau Wikimedia Commons. Prin marcarea fotografiei sale cu această licență, autorul a renunțat la orice drepturi asupra acesteia. Prin urmare, poți schimba, modifica și utiliza în mod liber o anumită fotografie, fără a fi nevoie să o etichetezi.
4. De unde să obții fotografii gratuite?
De la an la an, există tot mai multe site-uri web cu fotografii gratuite sub licența CC0. Îți pot enumera cu ușurință zeci de astfel de site-uri. Printre altele, cele mai interesante ar fi: freeimages.com, pixabay.com, librestock.com și morguefile.com. Există zeci de site-uri similare. Cel mai bine este să folosești site-ul http://furiouscamera.com/, care îți permite să cauți fotografii pe mai multe astfel de site-uri în același timp.
Din păcate, problema cu acest tip de portaluri este că deseori poți avea o lipsă de fotografii în cazul unor căutari mai detaliate. În plus, motorul de căutare eșuează adesea, în principal, pentru că fotografiile nu sunt etichetate în detaliu.
De aceea, este bine să îți construiești o bază de date privată cu fotografii CC0, răsfoind din când în când aceste tipuri de site-uri web și selectând fotografii pentru categoriile care te interesează.
Pe lângă site-urile web enumerate pe furiouscamera.com, merită să adaugi următoarele adrese web în marcajele browserului tău preferat:
http://streetwill.co
http://alana.io
http://thestocks.im
https://www.graphicstock.com
https://visualhunt.com
http://shutteroo.com
https://www.dreamstime.com/free-photos
https://www.stockified.com
https://realgraphy.org
http://soul-photos.com
https://www.pixaocean.com
http://www.freetouse.co
https://zoommyapp.com
http://stockphotoshub.com
http://freestocks.org
http://realisticshots.com
http://freenaturestock.com
http://snapwiresnaps.tumblr.com
http://mmtstock.com
http://cupcake.nilssonlee.se
Hărțile termice sunt instrumente, care ne arată zonele site-ului nostru cu culori aplicate, simbolizând mișcarea cursorului mouse-ului și clicurile utilizatorilor. Acestea permit urmărirea butoanelor și a banerelor, pe care cititorii apasă cel mai des și elemente ale site-ului web, care nu sunt populare în rândul utilizatorilor noștri. O astfel de hartă este utilizată, în primul […]
Cum să protejezi formularul împotriva spamului în WordPress, Joomla!, PrestaShop sau orice altă aplicație bazată pe PHP? Pe parcursul unui trimestru, am numărat aproape 15.000 de trimiteri de spam din formulare de pe doar câteva site-uri web cu o audiență medie. Ce să faci când roboții se înregistrează prin formularul tău de contact sau primești […]
În browserul Chrome, sub tasta F12, sunt ascunse diferite funcționalități ce permit introducerea unor îmbunătățiri la codul paginii și pentru testele modificărilor în timp real. Astfel, putem îmbunătăți viteza de încărcare a paginii web, să verificăm performanța acesteia, să facem un debug la JavaScript sau CSS. Cum te poate ajuta tasta F12? Despre asta în […]
Cauți mai departe?