Ai deja un magazin online. Produsele sunt ad─âugate, totul este setat ╚Öi configurat. Felicit─âri! Acum trebuie s─â ai grij─â ca ├«n magazinul t─âu online s─â ajung─â clien╚Ťi. Aici intervine marketingul eficient al unui magazin online. ├Äl po╚Ťi dezvolta sub diferite moduri. Iat─â 10 idei propuse de noi.

Din acest articol vei afla metodele de gestionare a activit─â╚Ťilor de marketing ├«ntr-un magazin online:

  1. E-mail marketing
  2. Re╚Ťelele sociale
  3. Content marketing
  4. Optimizarea SEO a magazinului
  5. Reclame pe Facebook
  6. Reclame în Google
  7. Participarea la evenimente ╚Öi discu╚Ťii online
  8. Colaborarea cu alte companii
  9. Apelarea la influencer marketing
  10. Folosirea unui magazin fizic

1) Creeaz─â ╚Öi folose╚Öte lista de abona╚Ťi

Imediat dup─â ce lansezi magazinul t─âu online, ├«ncepe s─â str├óngi adresele de e-mail ├«mpreun─â cu cosim╚Ť─âm├óntul pentru marketing de la persoanele care viziteaz─â site-ul t─âu. Astfel, ├«n viitor vei putea ╚Ťine leg─âtura cu ace╚Ötia, s─â le reaminte╚Öti de magazinul t─âu ╚Öi s─â-i ├«ndemni s─â cumpere.

E-mail marketingul este ├«n continuare una dintre cele mai des utilizate metode de marketing ├«ntr-un magazin online ╚Öi unul dintre cele mai eficiente instrumente de marketing. Unul dintre marile avantaje ale acestui canal de comunicare este faptul c─â nu depinde de algoritmi, precum re╚Ťelele sociale. O lista de contact ├«mpreun─â cu un plan de comunicare eficient cu adresa╚Ťii t─âi poate cre╚Öte substan╚Ťial v─ânz├órile ├«n magazinul t─âu online.

Cum s─â ├«ndemni oamenii s─â se ├«nscrie la newsletter? Exist─â mai multe modalit─â╚Ťi. Cele mai des folosite sunt cele ├«n care se ofer─â ceva ├«n schimb, de exemplu:

  • cupon de reducere pentru prima comand─â,
  • con╚Ťinut interesant ╚Öi util (un .pdf, video),
  • ofert─â special─â doar pentru abona╚Ťi.
Marketingul unui magazin online ÔÇôexemplu de avantaj pentru ├«nscrierea la newsletter
Magazinul epantofi.ro ofer─â 40 lei reducere la prima achizi╚Ťie dac─â te ├«nscrii la newsletter.

Pentru a scoate din e-mail marketing tot ce e mai bun, preg─âte╚Öte un plan al comunica╚Ťiei pe care o vei sus╚Ťine cu adresa╚Ťii t─âi:

  • define╚Öte c├ót de des vor fi trimise e-mailurile
  • confer─â e-mailurilor o valoare real─â, de ex. prin oferte promo╚Ťionale, con╚Ťinut nou, informa╚Ťii despre premierele produselor sau alte mesaje, care pot ├«ndemna clien╚Ťii s─â-╚Ťi viziteze site-ul
  • analizeaz─â eficien╚Ťa mesajelor trimise ╚Öi trage concluzii.

2) M─âre╚Öte-╚Ťi prezen╚Ťa pe re╚Ťelele sociale

Pentru a ajunge la poten╚Ťialii t─âi clien╚Ťi, trebuie s─â fii prezent acolo unde sunt ╚Öi ei. Un astfel de loc, ├«n zilele noastre, este Internetul. Conform datelor din raportul ÔÇ×Digital 2024: RomaniaÔÇŁ preg─âtit de compania Kepios Pte. Ltd. ├«n ianuarie 2024, 91,6% din ├«ntreaga popula╚Ťie a Rom├óniei a utilizat internetul, iar 67,4% re╚Ťelele sociale. Un grup at├ót de mare nu poate fi ignorat.

Marketingul unui magazin online ÔÇô date din Rom├ónia despre utilizatorii de internet.
Date despre utilizarea Internetului în România. Sursa: Digital 2024 Romania, Kepios Pte. Ltd. (https://datareportal.com/reports/digital-2024-romania)

Cele mai populare platforme în grupul de vârstă 16-64 sunt:

  • Facebook (88,7%)
  • WhatsApp (88,2%)
  • Facebook Messenger (77,2%)
  • Instagram (64,8%)
  • TikTok (57,8%)
  • Telegram (24,2%)
  • X (Twitter) (22%)
  • LinkedIn (21,3%)
  • Snapchat (19,6%).

La acestea se adaug─â ╚Öi YouTube, care conform raportului efectuat la ├«nceputul anului 2024, a fost folosit de 73,6% din ├«ntreaga popula╚Ťie a Rom├óniei. Aceast─â platform─â este o alegere excelent─â dac─â vrei s─â te focusezi pe video.

Bine├«n╚Ťeles, nu trebuie s─â fii prezent/─â pe toate platformele. G├ónde╚Öte-te ce platforme folosesc cel mai des poten╚Ťialii t─âi clien╚Ťi. Concentreaz─â-╚Ťi activitatea pe ele public├ónd con╚Ťinut interesant, care atrage.

Timpurile marilor reach-uri organice a trecut, de aceea gândește-te dacă nu merită să investești în promovarea postărilor tale.

3) Creeaz─â con╚Ťinut interesant ╚Öi util pentru adresa╚Ťi

Con╚Ťinutul util pentru adresa╚Ťii t─âi este acela care poate ajuta la rezolvarea unei probleme, ofer─â informa╚Ťii noi sau asigur─â divertismentul. ╚Üine minte ca acesta s─â aib─â leg─âtur─â cu afacerea ta, de exemplu cu produsele pe care le oferi ├«n magazinul t─âu. Marketingul magazinului online este tot mai des utilizat ├«n aceast─â form─â.

Crearea ╚Öi publicarea con╚Ťinutului propriu poate aduce magazinului t─âu online multe beneficii, precum:

  • m─ârirea traficului pe pagina magazinului (├«mpreun─â cu optimizarea SEO despre care vei citi mai jos)
  • posibilitatea prezent─ârii produsului ├«n timpul utiliz─ârii f─âr─â ├«ndemnuri puternice la ac╚Ťiune
  • construirea autorit─â╚Ťii ╚Öi a pozi╚Ťiei de expert ├«n industria respectiv─â
  • construirea unor rela╚Ťii de lung─â durat─â cu utilizatorii.

Idei pentru con╚Ťinut po╚Ťi prelua de la utilizatorii t─âi. Noteaz─â ├«ntreb─ârile pe care ╚Ťi le adreseaz─â cel mai des sau pe grupurile tematice. De asemenea, ├«i po╚Ťi ├«ntreba ╚Öi singur/─â ce articol ╚Öi-ar dori s─â citeasc─â, ce video ╚Öi-ar dori s─â vizualizeze sau ce podcast ╚Öi-ar dori s─â asculte.

4) Optimizeaz─â site-ul t─âu pentru motoarele de c─âutare

Din păcate chiar și cel mai bun text nu este suficient. Trebuie să ai grijă ca acesta să poată fi găsit, de exemplu, prin motorul de căutare Google. Vorbim aici atât de supaginile cu produse, cât și de articolele de pe blogul magazinului.

Pe subpaginile cu oferta ├«╚Ťi prezin╚Ťi produsele sub form─â de fotografii ╚Öi descrieri. Cele mai importante sunt, bine├«n╚Ťeles, subpaginile cu descrierea produsului. Pentru fiecare dintre ele trebuie aleas─â o fraz─â cheie care descrie produsul, de exemplu c─âma╚Ö─â din in XYX, ╚Öi plasat─â ├«n titlu ╚Öi de 2-3 ori ├«n descrierea produsului.

Dac─â ├«n magazinul t─âu online ai mai multe produse similare, de exemplu c─âm─â╚Öi, atunci po╚Ťi crea pentru ele categorii ╚Öi subcategorii. De exemplu: categoria ÔÇô c─âm─â╚Öi b─ârb─âte╚Öti, subcategoria ÔÇô c─âm─â╚Öi de in. ╚śi pentru ele po╚Ťi crea subpagini separate pe care s─â adaugi descrieri ce con╚Ťin cuvinte cheie. ├Än acest fel creezi c├óteva modalit─â╚Ťi (cuvinte cheie diferite) prin care utilizatorul poate g─âsi produsul pe care-l oferi.

Pe blogul magazinului t─âu po╚Ťi crea articole conectate cu produsele tale, care vor fi utile utilizatorilor. Urm├ónd exemplul de mai sus, po╚Ťi s─â scrii, de exemplu, un articol cu tematica: C─âm─â╚Öi de var─â ÔÇô ce s─â por╚Ťi pentru a rezista caniculei. ├Än acest fel ai o nou─â cale prin care utilizatorul poate nimeri ├«n magazinul t─âu online, c─âut├ónd informa╚Ťii despre c─âm─â╚Öi pentru var─â.

5) Promoveaz─â-te pe platformele sociale

Cel mai popular mod de promovare pe re╚Ťelele sociale sunt reclamele pe Facebook ╚Öi Instagram ÔÇô dou─â platforme de socializare foarte populare. Vestea bun─â este c─â po╚Ťi administra reclamele ├«n ambele medii dintr-un singur panou de administrare ÔÇô Administrare reclame.

Reclama pe Facebook ╚Öi Instagram permite crearea unui target precis ╚Öi detaliat c─âtre persoanele care pot deveni clien╚Ťii t─âi. De asemenea, po╚Ťi realiza diferite scopuri ÔÇô de la cele de impact, prin m─ârirea traficului pe site ╚Öi p├ón─â la v├ónz─âri. De asemenea, sistemul permite controlarea ╚Öi ajustarea bugetului ├«n func╚Ťie de posibilit─â╚Ťile sale.

6) Promovează-te în Google Ads

O alt─â modalitate de marketing pentru un magazin online este reclama ├«n motorul de c─âutare Google. Aici modul de ajungere la poten╚Ťialii clien╚Ťi func╚Ťioneaz─â pu╚Ťin diferit fa╚Ť─â de reclama pe Facebook. Mecanismul reclamei ├«n Google se bazeaz─â pe ├«ntreb─ârile pe care le scriu utilizatorii ├«n motorul de c─âutare. Cre├ónd o campanie Google define╚Öti cuvintele cheie sub care dore╚Öti s─â se afi╚Öeze reclama ta. Costul acesteia va depinde, printre altele, de c├ót de mul╚Ťi doritori ├«╚Öi vor propune s─â se promoveze pe acelea╚Öi cuvinte cheie pe care le-ai ales tu.

Dac─â vrei s─â ├«ncepi s─â creezi campanii Google Ads singur, po╚Ťi profita de programul gratuit oferit de Google pe aceast─â tem─â.

7) Particip─â la evenimente ╚Öi discu╚Ťii online

Prezen╚Ťa ta pe Internet, mai ales pe re╚Ťelele sociale, nu ar trebui s─â se limiteze numai pe publicarea con╚Ťinutului pe profilurile proprii. G─âse╚Öte locurile unde pot fi prezen╚Ťi poten╚Ťialii t─âi clien╚Ťi ╚Öi ├«ncepe s─â intrii ├«n discu╚Ťii acolo. Acestea pot fi grupuri tematice sau forumuri online.

O astfel de abordare are câteva beneficii:

  • vei afla problemele ╚Öi provoc─ârile ├«nt├ómpinate de grupul t─âu ╚Ťint─â la care po╚Ťi r─âspunde ÔÇô direct sub postarea ce con╚Ťine ├«ntrebarea sau dezvolt├ónd tema, de exemplu pe propriul blog
  • te vei face cunoscut persoanelor care ├«nc─â nu au auzit de tine
  • ├«╚Ťi vei construi o reputa╚Ťie de specialist pe acea tem─â.

8) Colaboreaz─â cu o alt─â companie cu servicii sau produse complementare

├Änceperea unei colabor─âri cu o astfel de companie poate aduce beneficii de ambele p─âr╚Ťi. Ceea ce este esen╚Ťial este s─â v─â adresa╚Ťi aceluia╚Öi grup ╚Ťint─â, dar cu o ofert─â complementar─â. De exemplu dac─â vinzi produse de decor interior, o bun─â idee va fi colaborarea cu o companie ce proiecteaz─â interioare sau cu un magazin de mobil─â.

De asemenea, urm─ârirea felului ├«n care alte companii c├ó╚Ötig─â clien╚Ťi ├«╚Ťi poate aduce idei interesante pentru magazinul t─âu online.

9) Gândește-te la apelarea la influencer marketing

Influencerii nu sunt doar persoane cu sute de mii de fani ╚Öi conturi mari pe re╚Ťelele sociale. Deseori po╚Ťi g─âsi printre acestea persoane cu un public mai mic, dar mai activ ╚Öi mai loial. Dac─â ├«n industria ta vei g─âsi persoana c─âreia grupul ╚Ťint─â ╚Öi valorile se alineaz─â cu ale tale, g├ónde╚Öte-te la o colaborare cu ea.

╚Üine minte c─â ea ├«╚Öi cunoa╚Öte grupul ╚Ťint─â cel mai bine ╚Öi ╚Ötie cum s─â ajung─â la el. Fii deschis/─â la colaborare ╚Öi nu ├«ncerca s─â for╚Ťezi ideile care ╚Ťi se par foarte bune doar ╚Ťie. O campanie bine g├óndit─â ╚Öi executat─â cu un influencer ├«╚Ťi poate aduce multe beneficii. Colaborarea cu persoana potrivit─â poate face ca produsul t─âu s─â ajung─â la un num─âr mare de poten╚Ťiali clien╚Ťi, m├órind brand awareness-ul m─ârcii tale ╚Öi v├ónz─ârile produselor.

10) Folosește magazinele tale fizice

Dac─â ├«n afar─â de magazin online de╚Ťii ╚Öi un magazin fizic, ├«l po╚Ťi folosi ├«n activit─â╚Ťile tale de marketing. Po╚Ťi profita de diferite modalit─â╚Ťi pentru ca clien╚Ťii dup─â p─âr─âsirea lui s─â p─âstreze contactul cu tine.

Po╚Ťi de exemplu ├«ndemna clientul la:

  • ├«nscrierea la newsletter
  • aprecierea profilului sau scrierea unei opinii pozitive pe profilul de pe re╚Ťelele sociale
  • publicarea unei opinii pozitive ├«n Google.

Concluzie

Posibilit─â╚Ťi pentru marketingul magazinului online sunt multe. Unele au nevoie de mai mult timp ╚Öi aduc rezultate ├«n timp. Altele au nevoie de buget, dar aduc efecte mai rapide. Cele pe care le folose╚Öti ├«n magazinul t─âu depind de strategia pe care ai adoptat-o. Alege-le pe cele potrivite conform nevoilor ╚Öi posibilit─â╚Ťilor tale ╚Öi promoveaz─â magazinul t─âu.

>
Bożena Irișec
Pasionat─â de e-commerce ╚Öi tehnologii noi. Iubitoarea literaturii clasice ╚Öi a istoriei aristocra╚Ťiei.

Adaug─â comentariul

Adresa ta de e-mail nu va fi publicat─â.

Cau╚Ťi mai departe?