Pentru o persoană ce adiministrează un site online sau creează texte de marketing, Call to Action este o problemă fundamentală. Utilizatorii de internet întâlnesc zilnic tot felul de butoane call to action. Uneori poți avea senzația că lumea marketingului online este un mare CTA (call to action). Chiar dacă s-au scris multe CTA-uri, nu toți reușesc să evite greșelile. Ca rezultat întâlnim sute de CTA, dar nu dăm click pe niciunul. Cum le poți crea mai eficient pentru pagina ta web?

Peste tot doar CTA (Call to Action)!

Butonul Call to Action are rolul de a naviga utilizatorul prin site, a-i atrage și concentra atenția și sugerează utilizatorului ce acțiuni ar trebui să întreprindă. CTA are rolul de a provoca o reacție imediată. De aceea, proiectarea unui buton potrivit poate fi mai complicată decât pare. Ce face ca utilizatorul să dorească să urmeze pașii proiectați de specialistul în marketing? Ce poți face pentru ca îndemnurile tale la acțiune să fie mai bune? Dacă CTA-urile nu funcționează, asta înseamnă că toată campania este sortită eșecului?

Call to Action și… rutina! Este posibil?

Îndemnurile la acțiune pot deveni parte a unei rutine? Trendurile în proiectare se schimbă constant, apar diferite idei și tendințe, ca cele legate de minimalism în ceea ce privește butoanele CTA. Vorbim aici despre cele fără rame și fundal, pe care este dificil să le definești ca button, pentru că chiar dacă se potrivesc vizual, nu-și îndeplineșc rolul.

Un button CTA eficient nu este un text, nici un link, o imagine sau un gif. Acesta este un buton standard într-o formă potrivită. CTA-urile ce convertesc sunt cele ce se află pe butoane într-o formă standard, clasică.

Deși creierul uman este foarte complicat, cel mai mult apreciază ceea ce îi este deja cunoscut. Își conservă energia folosind obiceiurile prestabilite. Un button mare și clar este asociat, într-un mod subconștient, cu un buton pe care trebuie să apeși. De aceea, schimbările, pe care merită să le introduci, nu sunt multe. Colțurile rotunjite, marginile teșite și efectele de umbră sunt singurele îmbunătățiri, care nu vor perturba forma dorită a button-ului.

Cum arată un call to action ideal? 

Font îngroșat de o dimensiune mai mare, mult spațiu liber în jurul textului, margini vizibile și o culoare ce contrastează, sunt doar câteva elemente de bază. Încercarea de a fi mereu original nu este întotdeauna o idee bună. Butoanele clasice pe site fac să fie mai simplu pentru utilizator să-și dea seama unde să apese. De aceea, chiar și companiile cu o experiență de câțiva ani în testare și optimizare, folosesc în continuare un format standard.

CTA - Harvard University
În calitate de utilizatori nativi de internet, știm că îndemnurile la acțiune vin sub formă de butoane. Atunci când vedem un butom, acționăm oarecum automat și apăsăm pe el.

Butonului call to action îi plac contrastele

Chiar dacă sfatul legat de faptul că CTA trebuie să se remarce din fundal pare banal, merită remarcat faptul că multe site-uri online au un proiect consistent în ceea ce privește butoanele. Acest lucru îngreunează o abordare autonomă a butoanelor CTA. Modelele stabilite sunt transpuse în diferite medii și de ex. repetate greșit pe landinguri, unde culorile fundalului sunt asemenea culorilor textului.

Merită să gândești organizarea site-ului din acest punct de vedere. O bună practică este folosirea unui strat translucid pe fotografia din fundal care are rolul de a completa textul. De exemplu, dacă pagina ta web se distinge printr-un text de culoare albă în partea de sus a fotografiei, asigură-te că în acel loc, pe fotografie, va fi adăugat un strat translucid, închis. Acest lucru te va ajuta să eviți conflictul.

Ai grijă ca butoanele să aibă suficient spațiu pentru a nu fi perturbate de alte componente de pe site. Nu economisi spațiu – astfel CTA-urile se vor remarca din text sau imagine. E clar că un buton mai mare va fi mai vizibil, dar implementează totul cu moderație – până la urmă un buton nu poate ocupa jumătate din banner sau newsletter.

Mitul culorii în call to action

Mulți proprietari de site-uri web petrec ore în șir testând butoanele CTA. De mulți ani marketerii își dau silința să găsească culoarea care convertește cel mai bine. Te invit să citești articolulu despre rolul culorilor pe paginile web, dacăvrei să afli mai multe. Însă rețeta magică pentru succesul coloristic nu a fost descoperită. Ceea ce a reușit să aflăm din teste, este că cu cât contrastul este mai mare, cu atât mai mare este conversia.

CTA - varianta de control
Varianta B
În acest caz, schimbările minore în ceea ce privește culoarea butonului au adus o mărire a ratei de conversie. Varianta B (butonul verde) a înregistrat 81% mai multe clickuri față de cea de control, iar varianta C (butonul portocaliu) o creștere de 95%. (sursa: www.copyblogger.com). Ceea ce este interesant, este că preferințele legate de contrast sunt caracteristice nu numai internauților. Tendințe asemănătoare prezintă, printre altele, albinele, care vor alege floarea ce intră în cel mai mare contrast cu fundalul.

Call to action de culoare roșie?

Nu ai nevoie de studii în psihologie, este suficient să mărești contrastul între culoarea textului și a fundalului. Doar atât! Conversiile cresc. Rezultatele unuia dintre cele mai des prezentate studii realizate de Hubspot arată că butoanele roșii funcționează mai bine decât cele verzi (sursa: https://blog.hubspot.com/blog).

Dar trebuie să iei în considerare schema generală a culorilor pe pagina web. În cazul studiilor realizate de Hubsport, butonul roșu a creat un contrast mai mare. Dacă culoarea dominanță de pe site va fi folosită și în CTA, rezultatele vor fi mult mai rele. Bineînțeles, regula contrastului nu este singurul criteriu. Utilizatorii percep culorile diferit, în funcție de cât de bine sunt ele asociate brandului. Un CTA roz pe pagina web Harley Davidson nu va fi nicioadă o idee bună. Dacă nu culoarea, atunci ce? 

Experiența arată că textul joacă un rol important în ceea ce privește decizia utilizatorului de a interacționa. Spațiul în care putem comunica utilizatorului motivul pentru care merită să dea click, este destul de limitat. Utilizatorul trebuie să înțeleagă ce se va întâmpla după apăsarea pe buton. În asta constă dificultatea creării unui CTA eficient.

Copy ce convertește

Textul care se află pe buton ar trebui să fie eficient și scurt. Acesta nu este, cu siguranță, locul potrivit pentru cuvinte rătăcite. Butoanele ce convertesc cel mai bine sunt formate din unul, maxim două cuvinte. Conform studiilor efectuate de platforma americană Wishpond care se ocupă cu proiectarea de landing page-uri, cele mai eficiente CTA-uri formate dintr-un singur cuvânt sunt: „Start/Stop”, „Build”, „Join”, „Learn”, „Discover” (Sursa: www.blog.wishpond.com). În ciuda acestor rezultate, unii specialiști în merketing spun că folosirea regulii de două cuvinte, în multe cazuri, duce la scăderea eficienței CTA.

Un „cumpără” uscat și concis?

Call to Action nu este doar un „CUMPĂRĂ” concis și puțin uscat. În acest caz, nu convinge formularea scurtă și economia excesivă. Unele cuvinte ucid conversiile paginilor de destinație. Se recomandă evitarea folosirii unor cuvinte ce sugerează că în următorul pas, utilizatorul va trebuie „să dea ceva”. Cuvinte precum „Cumpără”, „Înregistrează-te” sau „Trimite”, în ciuda aparanțelor, nu sunt atât de universale și nu vor funcționa pe fiecare buton CTA. Încearcă cuvinte precum „Colectează” sau „Încearcă” – acestea sunt texte ce promit utilizatorului ceva și nu sugerează necesitatea unei investiții. 

Exemplu de CTA ce vorbește despre beneficii

Un buton potrivit trebuie să ghicească nevoile și emoțiile utilizatorului. Butoanele call to action conțin, de obicei, verbe la modul imperativ, precum „Descarcă”, „Verifică”, „Vezi”. Micile modificări pot îmbunătăți eficiența acestora. Se poate dovedi că „Profit de ofertă” va fi mai eficient decât „Profită de ofertă”. Manevrarea modului verbului este un indicator important pe care îl poți folosi în A/B testing. Butoanele cu o formă potrivită, dar fără niciun verb – care conțin doar prețul – pot trezi îndoieli. Utilizatorul trebuie să știe „ce” și „de ce” să apese.

Exemplu de CTa de spune clar, de utilizatorul ar trebui să apese

Apăs și folosesc

Conform studiilor Gemius, românii petrec pe internet 27 de ore pe lună. Timpul pe care îl petrecem în mediul online se lungește, dar chiar și așa este greu să menții atenția utilizatorului. Utilizatorii se decid în doar câteva secunde, dacă vor da click undeva sau nu. De aceea, să nu-ți fie frică să le reamintești de ce au venit pe pagina respectivă. CTA-ul este un element ce captează atenția, îl poți folosi! Pentru a îndemna la acțiune un potențial client, arată-i ce beneficii îi va aduce. În partea superioară a butonului CTA este locul ideal pentru a-i reaminti cititorului toate beneficiile. 

Gestionezi un magazin online? Textul de deasupra call to action poate suna așa: „Cumpără azi și beneficiază de transport gratuit”. Oferi servicii de tip SaaS? Îndeamnă la acțiune prin prezentarea avantajelor și cu un CTA: „Încearcă versiunea test” sau „Testează gratuit timp de14 zile”.

Netflix ca exemplu de CTA ce micșoarează frica
Mulți utilizatori se tem să apese pe butonul de „subscribe”. Netflix minimalizează această teamă cu ajutorul textului „Cancel anytime” chiar deasupra butonului CTA. De asemenea, de remarcat este culoarea butonului de acțiune, care este aceeași cu culoarea logo-ului Netflix.

Nu există o rețetă ideală pentru un CTA eficient. Testează, testează, testează…

Butoanele Call to Action pot fi de diferite feluri și mărimi, în funcție de scopul conversiei și stilul website-ului. Pentru ca butonul să poată converti, trebuie să fie adaptat la utilizator. Altfel ar trebui să sune un CTA dedicat adresaților B2B, și altfel celor B2C. Probabil de aceea, butonul call to action este elementul preferat în A/B testing. Pentru că merită să testezi. Bineînțeles, există o mulțime de alți factori care influențează crearea unui landing page ce convertește foarte bine. În acest context, butoanele call to action sunt doar unul dintre aceste elemente. De aceea, despre CTA vom mai auzi. 

>
Bożena Irișec
Pasionată de e-commerce și tehnologii noi. Iubitoarea literaturii clasice și a istoriei aristocrației.

Adaugă comentariul

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Cauți mai departe?