În ultimii ani, îngrijorarea utilizatorilor site-urilor web cu privire la confidențialitatea datelor lor personale a crescut. Ca răspuns, în spațiul european, au fost introduse unele legi precum GDPR și directiva ePrivacy (legea UE privind cookie-urile). Scopul acestora este de a crea un internet mai sigur, de a îmbunătăți protecția consumatorilor și de a promova servicii digitale de calitate superioară.
Cea mai recentă lege pe care trebuie să o ai în vedere dacă ai o afacere în online este Digital Markets Act (Legea Piețelor Digitale).
Te invităm să descoperi mai multe despre Digital Markets Act (DMA) și modurile în care îți poți pregăti businessul pentru aceste schimbări.
Ce este Digital Markets Act (DMA)?
Digital Markets Act – prescurtat DMA – este o lege privind confidențialitatea datelor prin care se reglementează activitățile organizațiilor ce prestează servicii pe teritoriul Uniunii Europene.
Alături de Digital Services Act (DSA), Digital Markets Act este unul dintre elementele centrale ale strategiei digitale europene propuse de Comisia Europeană. DMA este menită să protejeze confidențialitatea datelor utilizatorilor online și să ajute la asigurarea unei concurențe loiale în mediul digital.
Însă cum se întâmplă acest lucru mai exact?
În DMA sunt descrise ce pot și ce nu pot face marii lideri din industria digitală – numiți gatekeepers („gardieni”) – pe baza a ceea ce este considerată o practică comercială corectă sau neloială.
Scopul este de a preveni marile platforme online să abuzeze de puterea lor pe piața digitală. Această reglementare poate contribui la diversificarea furnizorilor de servicii online, prețuri mai echitabile, drepturi îmbunătățite ale consumatorilor și încurajarea inovării.
Deși este o lege europeană, este probabil ca și alte țări să adopte acte normative similare în viitorul apropiat.
Data intrării în vigoare a DMA
Digital Markets Act a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2022 și a început să se aplice din 2 mai 2023.
Cui se aplică DMA?
DMA are impact asupra afacerilor din Europa care operează online în două moduri semnificative:
- Dacă se califică drept gatekeepers, aceste companii trebuie să respecte toate prevederile privind protecția consumatorilor din DMA. Acest fapt îi poate determina să își adapteze practicile de vânzări, tehnicile de publicitate, interfețele pentru utilizatori etc.
- Dacă NU se califică drept gatekeepers, DMA poate aduce oportunități de dezvoltare pentru companiile online mai mici. De exemplu, creșterea vânzărilor, mai mulți clienți și mai multe venituri.
Care sunt companiile „gatekeepers”?
La 6 septembrie 2023, Comisia Europeană (CE) a desemnat șase gatekeepers – organizații extrem de influente, considerați giganți ai industriei tehnologice – care trebuie să respecte DMA:
- Alphabet (deține Google, Android)
- Meta (deține Facebook, Instagram, WhatsApp și altele)
- Microsoft
- Amazon
- Apple
- ByteDance (deține TikTok)
CE a enumerat, de asemenea, 22 de platforme și servicii operate de acești „gardieni”:
- 1 motor de căutare (Google)
- 1 platformă de partajare video (YouTube)
- 2 servicii de comunicare (Facebook Messenger și WhatsApp)
- 2 browsere web (Chrome și Safari)
- 3 dintre cele mai populare sisteme de operare (Google Android, iOS, Windows PC OS)
- 3 servicii de publicitate online (Amazon, Google și Meta)
- 4 rețele sociale (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok)
- 6 platforme de intermediere (Amazon Marketplace, Google Maps, Google Play, Google Shopping, iOS App Store, Meta Marketplace).
Consecințele nerespectării Legii piețelor digitale variază de la amenzi considerabile și plăți de penalități periodice, până la remedii suplimentare.
Digital Markets Act (DMA) și implicații pentru afacerea ta
În timp ce DMA se aplică direct jucătorilor mari din domeniul digital, implicațiile sale vor avea un impact și asupra proceselor de colectare a datelor ale tuturor companiilor care folosesc serviciile de bază ale platformelor mai sus menționate.
De exemplu, dacă faci publicitate pe platforme precum Meta sau Google, este important să înțelegi noile reguli privind consimțământul utilizatorilor și transparența datelor. Nu este vorba doar de bifarea căsuțelor de consimțământ, ci de a construi o relație de încredere și de a fi pe deplin transparent cu clienții tăi.
Iată ce trebuie să ai în vedere:
Auditează-ți practicile
Examinează-ți politicile interne și strategiile de gestionare a datelor cu caracter personal de pe website-ul sau magazinul tău online. Află ce date colectezi, unde sunt stocate și cine le poate accesa.
Obține consimțământul explicit al utilizatorului
Dacă colectezi sau utilizezi date cu caracter personal prin intermediul acestor platforme sau servicii ale gatekeeperilor (de exemplu, cu ajutorul cookie-urilor), este esențial să obții consimțământul de la utilizatori în mod explicit.
O platformă de gestionare a consimțământului utilizatorilor (CMP) îți permite să obții consimțământul pentru utilizarea cookie-urilor și a instrumentelor de tracking prin care sunt accesate datele personale.
Stochează corect consimțământul utilizatorului
În calitate de proprietar de site sau de magazin online, este necesar să ai dovada faptului că utilizatorii din UE ai site-ului tău și-au dat consimțământul pentru prelucrarea datelor lor personale. Utilizatorii vor trebui să furnizeze cheia de consimțământ din browserul său. Astfel, vei putea înregistra și păstra datele din jurnalul de consimțământ al CMP-ului ales.
Semnalează consimțământul utilizatorului către companiile „gatekeeper”
Conform cerințelor DMA, alegerea consimțământului utilizatorilor trebuie, de asemenea, să fie transmisă gatekeeperilor. Acest lucru se poate face prin Google Consent Mode pentru platformele Google.
Rămâi conectat
Reglementările DMA, dar și termenii și condițiile de utilizare ale marilor platforme online vor suferi modificări în timp. Fii atent la orice tip de actualizări pentru a rămâne în conformitate cu toate cerințele.
Cu ajutorul Digital Markets Act, suntem mai aproape de a avea piețe digitale echitabile și mai sigure pentru toată lumea!
PrestaShop sau Magento? – Asta este întrebarea. Se consideră că în România funcționează aproape 40 000 de magazine. Acestea sunt construite pe diferite platforme – în funcție de nevoile fiecărui proprietar. Populare sunt nu doar soluțiile bazate pe abonament, dar și platformele gratuite sau magazinele create pe comandă, bazate pe soluții proprii. Printre ele se […]
Funcțiile de securitate ale WordPress-ului, în ciuda a ceea ce crede majoritatea utilizatorilor, nu sunt așa de complicate și îndată te vei convinge singur de asta. Menținerea unui nivel de securitate de bază este simplă, însă în cazul fiecărei modificări este necesar să fii vigilent. Ca furnizor al celui mai rapid hosting WordPress simțim că […]
Vrem să anunțăm, cu mare bucurie, că din 10 august 2023 brandul tlh.ro este parte integrată a cyberFolks.ro. Acest eveniment important aduce multe avantaje clienților noștri. Cel mai important este faptul că vei păstra toate privilegiile și funcționalitățile care au fost până acum asociate cu serviciile tale. TLH.ro în grupul cyber_Folks În fiecare zi ne […]
Cauți mai departe?