Înregistrarea domeniului cu sau fără cratima? Acesta este un subiect frecvent abordat cu argumente pro și contra. Este una dintre „acele” probleme care ridică o serie de opinii contradictorii în rândul specialiștilor sem/seo, experților în marketing, branding și webmasterilor. Citește mai departe pentru a îți face propria opinie mai ușor și pentru a afla mai multe informații.

Înregistrarea domeniului cu cratimă – este poate mai bine să nu faci asta?

Să ne amintim teoria psihologică a disonanței cognitive propusă de Leon Festinger. Descrie el sentimentul de tensiune negativă atunci când apar două elemente cognitive reciproc contradictorii. De exemplu, o astfel de stare apare atunci când comportamentele diferă de atitudini. Dar ce legătură are asta cu banala – după cum ar putea părea – cratimă?

După cum se dovedește, există multe asemănări. Gândindu-ne la un domeniu ca la un brand, cu siguranță ne pasă de ușurința de a ne aminti numele ales. La urma urmei, ideea este ca domeniul nostru să atragă atenția și să rămână în memoria destinatarilor mult timp. Este mult mai ușor să ții minte acele nume care sunt ușor de rostit și auzit în mod natural.

Centrul vorbirii se află destul de adânc în creierul nostru. Se poate spune că, din punct de vedere evolutiv, vorbirea este mai veche decât scrisul. Se află „mai adânc” în noi și percepem limba vorbită ca fiind mai naturală. Ne este mai ușor să ne vizualizăm și să ne gândim la ceva ce putem auzi.

Între timp, liniuța – este doar un simbol grafic, adică… nu un sunet, ci o pauză! În momentul comunicării verbale, este mai puțin complicat să rostești domenii fără pauze decât pe cele care le au. Când, de exemplu, este necesară dictarea rapidă a numelui domeniului, separarea cuvintelor printr-o cratimă provoacă disonanță, perturbând recepția întregului nume. Mintea noastră nu are nicio șansă să reacționeze la fel de natural ca și cum ar fi un cuvânt sau cuvinte fără cratima.

Când auzi „cyber_Folks este găzduirea ta preferată”, propoziția sună naturală. Dar spune cu voce tare „cyber liniuță Folks, găzduirea ta preferată”. Mintea trebuie să muncească din greu pentru a înțelege un astfel de mesaj, este mult mai dificil.

Înregistrare domeniu și disonanța lui Festinger

Disonanța cognitivă, sau disonanța Festinger, este un fenomen prin care apare o tensiune neplăcută atunci când întâlnim doi stimuli cognitivi care se contrazic. În acest caz, ne așteptăm la ceva din categoria „auz”, și obținem ceva de la categoria „caractere tipărite”. Deci există un fel de nepotrivire între mesaj și canalul pe care este difuzat.

În opinia mea, acest lucru se datorează evoluției. Limba nostratică (din „nostra”, adică în limba română: a noastră), considerată a fi prima limbă vorbită a omului, datează de acum aproximativ 12.000-15.000 ani (sursa: Martin Kuckenburg, Cine a rostit primul cuvânt| Apariția limbajului și a scrierii). Astfel, centrul vorbirii s-a dezvoltat în creierul nostru mult mai devreme decât centrul scrisului. Conform viziunii dominante în neurobiologie, ceea ce este „mai profund” în creierul nostru, ceea ce este mai vechi din punct de vedere evolutiv, ne afectează foarte puternic. Adesea suntem doar parțial conștienți de asta. Nevoile cele mai profunde, controlate de trunchiul cerebral (așa-numitul creier reptilian, care controlează, de exemplu, respirația), trebuie să fie satisfăcute mai întâi. Abia mai târziu apar emoțiile și în final gândirea conștientă, creativitatea etc. (neocortex).

După modelul MacLean, cred că limbajul scris, care a apărut doar acum 4.000 de ani, este mult mai tânăr. Prin urmare, este mult mai bine să ne referim la ceea ce este mai profund în noi, adică la limba vorbită.

Înregistrare domeniu cu cratimă și limbajul scris de acum 4 000 de ani. Cea mai veche scriere de mână poate conta atunci când te gândești la cratima dintr-un nume de domeniu.
sursă: https://ro.wikipedia.org/wiki/Scriere

Un nume cu cratima este dificil de spus și transmis într-o reclamă video sau o conversație telefonică.

Ultimul argument împotriva înregistrării unui domeniu cu cratimă este faptul că cratima, ca și caracter special, este destul de greu de tastat la tastatură. Acest lucru se aplică în primul rând dispozitivelor mobile. La urma urmei, tot mai mult trafic de rețea vine de la acest tip de dispozitive.

Înregistrarea domeniului cu liniuță – totuși merită?

Internetul este un mediu mai puțin „vorbit” și mai mult „citit și scris”. Utilizatorul este obișnuit să primească conținut pe care îl vede pe ecran, mai degrabă decât să-l audă. Prin urmare, luând în considerare problema alegerii unui domeniu din această perspectivă, este mult mai logic să alegi nomenclatura care include o cratimă. Acest lucru este deosebit de important în cazul numelor URL lungi. Acolo, ușurează citirea cuvintelor și face domeniul mult mai lizibil și mai transparent. Prin urmare, înregistrarea unui domeniu cu o cratimă poate avea sens.

Germanii și austriecii sunt obișnuiți cu cuvintele compuse din zeci de litere. Pentru noi, acest tip de cuvânt este o adevărată provocare cognitivă. Cratimele, caracteristice limbajului scris, fac mai ușor de înțeles că este vorba despre un domeniu, un singur brand. Acest lucru este adevărat chiar și atunci când este format din câteva cuvinte. Conectarea lor cu o cratimă ne face să le tratăm ca pe un „monolit semantic”.

În limbajul scris – termenii complecși dintr-un nume de domeniu beneficiază de folosirea cratimei deoarece sunt mai ușor de asimilat și sunt mai ușor de reținut.

Înregistrarea unui domeniu – preferabil ambele?

Da și nu… nu. Mai bine, alegi un nume care este doar un cuvânt și nu implică să te gândești dacă trebuie să conțină o cratimă. Cu toate acestea, dacă numele  de domeniu este format din două sau, din păcate, mai multe cuvinte, te sfătuiesc insistent să cumperi ambele domenii. Există mai multe argumente pentru aceasta.

Înregistrarea domeniului în ambele variante rezultă din limitările cognitive descrise mai sus. Pe de o parte, domeniul poate fi rostit frecvent (de exemplu, dictarea prin telefon), iar pe de altă parte – acesta poate fi primit scriptic (de exemplu, citirea acestuia pe Internet, citirea lui pe o carte de vizită, pe ecran, etc.). Indiferent de varianta pe care o introduce utilizatorul – va merge la tine.

Al doilea motiv este blocarea traficului competiției. Adesea se ajunge la asta.

Principalul lucru este că numai înregistrarea domeniului în ambele variante – adică atât cu cratima, cât și fără cratimă – îți permite să fii sigur că concurentul tău nu va lua un nume interesant.

Un domeniu preluat de o altă companie este o problemă comună. Mulți antreprenori, când văd că le este luat domeniul „de vis”, decid asupra unei variante cu cratimă de exemplu. Îmi este greu să recomand un astfel de curs de acțiune, deoarece consider că în acest caz există un mare risc ca site-ul tău să fie confundat în mod repetat cu site-ul unei alte companii (poate – concurente!). Într-un astfel de caz, merită întotdeauna să încerci ambele variante. E bine să mergi pe o astfel de pagină – poate că domeniul este luat, dar expus așa-zisului schimb de domenii pentru vânzare? Atunci poți încerca să-l cumperi de la proprietarul actual.

Înregistrarea ambelor domenii și direcționarea către aceeași pagină

În cazul înregistrării ambelor domenii, le poți direcționa către același site. În acest caz, îți sugerez să setezi unul dintre ele ca domeniu principal – cel mai adesea este mai bine să îl alegi pe cel fără cratimă, deoarece este mai ușor de introdus pentru utilizatorii de pe dispozitivele mobile (care sunt dominanți astăzi).

Poți redirecționa pur și simplu al doilea domeniu folosind așa-numitele redirecționări 301 către primul. Îți recomand sa folosești o variantă în toate activitățile tratându-l pe acesta din urmă doar ca pe o „polița de asigurare” in cazul intrării incorecte de către potențialii clienti si de protecție împotriva acțiunilor competitive.

Ce domenii sunt înregistrate în realitate?

După părerea mea, înregistrarea unui domeniu cu cratimă ar trebui să fie mai degrabă un „rău necesar”, o activitate de protecție împotriva concurenței sau a greșelilor. În marketingul de zi cu zi, recomand să folosești numele fără cratimă sau, pur și simplu, înregistrarea unui domeniu mai scurt.

Ce părere ai despre înregistrarea unui domeniu cu cratimă? Spune-mi ce crezi despre asta în comentariile de mai jos!

>
Artur Pajkert
De 20 ani împărtășește cunoștințe și sfaturi despre e-marketing și găzduire în calitate de manager, autor de publicații, speaker, blogger și lector universitar.

Adaugă comentariul

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Cauți mai departe?