Fără rețelele sociale compania ta nu există. O astfel de ipoteză apare în fiecare al doilea articol legat de importanța rețelelor sociale în viața fiecărei firme. Analogic, aceeași informație apare în publicațiile online în ceea ce privește pagina web. Cine are dreptate? Merită să dezvolți un site online administrând, în același timp, și profilurile pe rețelele sociale? Fanpage-ul pe Facebook este suficient, pentru a-ți gestiona afacerea în comerțul electronic? Sau poate Instagramul va da un boost businessului tău, iar pagina web o poți creea mai târziu? Să analizăm cele mai importante chestiuni pentru e-commerce.

De ce merită să citești acest articol?

  • îți începi drumul în e-commerce și vrei să știi ce cale de dezvoltare să alegi, 
  • ești la etapa construirii strategiei pentru afacerea ta, 
  • cauți un suport bun pentru comunicarea online, 
  • ești interesat de marketingul online, 
  • cauți un ghid pentru prezența companiei tale pe internet.

Runda întâi – impactul

O chestiune importantă este reprezentată de numărul de utilizatori la care poți ajunge cu oferta ta. Nu merită să fii acolo unde există puțini potențiali clienți, așa-i? Pe tot mai popularul Instagram vei găsi peste 5 milioane de utilizatori din România. Majoritatea acestora – 55,2% – sunt femei, majoritatea cu vârste cuprinse între 18-34 de ani.

Cantitatea de utilizatori români pe Instagram

Pe LinkedIn sunt mai puțini români (puțin peste 3 milione) și mai în vârstă, pentru că peste jumătate din ei au vârste cuprinse între 25-34 de ani.

Cantitatea de utilizatori români pe LinkedIn

Pe Facebook vom găsi cel mai mare grup de utilizatori din România – peste 12 milioane, media de vârstă fiind între 25-34 de ani.

Cantitatea de utilizatori români pe Facebook

Potențialul este foarte mare. Peste 12 milioane doar pe Facebook. Este mult? Și dacă îți spun, că poți ajunge la 83,6% din populația României? Conform datelor prezentate de INS în 2021, peste 80% dintre gospodăriile din România au avut acces la Internet. Pagina web nu implică crearea unui cont de client, iar pentru a vedea întreaga ta ofertă, utilizatorul nu trebuie să se autentifice. Utilizatorul pare să fie mai ușor de prins, așa-i?

Structura gospodăriilor cu acces la Internet în 2021 - reprezentare grafică
Sursa: https://insse.ro/

Vei spune însă:

Și ce dacă atâtea persoane au Internet? Clienții mei sunt un grup restrâns, care se află doar pe Instagram.

Și probabil vei avea dreptate. Practic, fiecare rețea socială oferă posibilitatea impactului asupra unor anumiți utilizatori. Mediul de reclame Facebook (deci și Instagram și Messenger) te ajută să ajungi la utilizatori cu anumite preferințe, după paginile apreciate de ei, de vârsta și din locațiile dorite de tine. Prin rețelele sociale ai posibilitatea, de asemenea, să precizezi grupul de utilizatori țintă cu ajutorul instrumentelor pe care le oferă. Astfel, pe Facebook vei crea lista lookalike (grupul utilizatorilor similari), dacă prin Pixelul Facebook vei găsi potențiali clienți asemănători cu cei, care au vizitat deja pagina ta web. Stai, stai – adică, pentru a face această listă, este necesară integrarea cu site-ul? Exact.

Runda doi – promoția și reclama

Știi deja câți clienți pot vedea oferta ta și unde. Întrebarea este, cum să ajungi la ei cu un cost cât mai mic? Dacă vorbim doar despre despre folosirea rețelelor sociale pentru acțiuni e-commerce (să luăm, de exemplu, platforma Facebook), ai următoarele posibilități:

  • campanii plătite in interfața de administrare reclame, 
  • magazin cu produse – posibilitatea creării grupurilor tematice, 
  • posibilitatea discuției, răspunsurilor la comentarii sau la mesaje private.

Să vedem ce alte avantaje poți avea după integrarea magazinului online cu Facebook-ul:

  • remarketing
  • integrarea messenger-ului cu pagina www, 
  • extinderea grupurilor de țintă (lookalike), 
  • reclame dinamice în catalogul produselor.

Dacă deții doar un magazin online, ai următoarele posibilități:

  • poziționarea site-ului în motorul de căutare, 
  • campanii plătite Google Ads, 
  • mailing, newslettere,
  • content marketing.

Ruda trei – comunicarea și imaginea pe Internet

Magazinul online trebuie proiectat cu gândul la User Experience și User Interface (adică să luăm în considerare aspectele emoționale și tehnice ale utilizatorilor). Acest lucru se leagă de adăugarea, în locurile potrivite, a informațiilor despre modalitățile de plată, a butoanelor „cumpără acum” sau a pictogramei coșului de cumpărături, care în majoritatea magazinelor online se află în partea dreaptă sus. Locurile potrivite pentru conținut mai relaxat sunt banerele sau blogul. Dar, pentru a strânge în jurul magazinului online o comunitate potrivită, clienți loiali, care în timp se vor identifica cu brandul tău, ai nevoie de ceva mai mult. Acel ceva sunt rețelele sociale. Acolo poți crea conținut în stilul tău și în funcție de nevoile potențialilor clienți și să interacționezi cu ei (atât în comentarii, cât și pe grupuri și în mesajele private). Astfel, vei crea un mediu de comunicare natural și vei fi un sprijin acolo, unde utilizatorii au nevoie de tine. 

În sfârșit – este mai ușor și mai rapid să comunici un produs nou pe rețelele sociale decât pe pagina ta web. Dar deținerea unui magazin online permite crearea unui brand fiabil, permite construirea reputației companiei tale și, mai ales, este cartea ta de vizită. Fără un magazin online vei fi perceput, de obicei, ca un jucător mic, ceea ce îți va influența negativ și vânzările. Dacă vei folosi doar a rețelele sociale ca și canal de vânzare, nu vei înregistra creșteri mari. Trebuie să ții minte și faptul că majoritatea potențialilor tăi clienți doresc să vadă magazinul tău online pentru a naviga printre categorii de produse. De asemenea, doresc să afle ce modalități de plată au (și să aleagă pe cea potrivită lor), să citească informațiile despre retur și reclamații, sau termenii și condițiile.

Runda a patra – analiza

Posibilitățile de analiză a datelor sunt baza sporiri vânzărilor, modificării grupurilor țintă sau testării și creării unui conținut potrivit. Un instrument ce merită toată atenția când vine vorba de analiza datelor, este Google Analytics. Aici poți genera rapoarte despre traficul de pe site, conversii și ROI. De asemenea, instrumentul permite crearea segmentelor utilizatorilor pe baza canalelor de trafic și păstrarea lor în sistem și integrearea ușoară cu aplicațiile e-commerce.

Google Analytics bine configurat îți va permite să cunoști utilizatorii tăi. Vei știi ce categorie de produse vizualizează cel mai des un anumit segment de clienți, în ce moment renunță la citirea articolului de pe blog, care este rata de respingere din diferite canale sau de unde vine clientul tău. Poți, foarte ușor, să măsori eficacitatea unei campanii, nu doar în Social Media, dar și a banerelor, articolelor sponsorizate sau articolului de pe blogul influencerului. Cu abilitățile de analiză potrivite și un nivel de cunoștințe de bază despre instrument, cu siguranță concluziile vor fi potrivite și vor aduce rezultate. Social Media are, de asemenea, date statistice (pe care ni le poate afișa după doar câteva clickuri) și date analitice interne (în cazul ecosistemului de reclame Facebook). Din păcate, cele din urmă nu permit o analiză detaliată, dacă nu le unim cu pagina web.

Runda a cincea – costuri

Am ajuns la chestiunea cea mai importantă – costurile. Să începem cu costurile inițiale. Rețelele sociale sunt „gratuite”. Așa este. Dar pentru ca site-ul tău să arate bine (din punct de vedere vizual, tehnic, informațional), va trebui să suporți costurile grafice și să investești timpul tău. Acest lucru este necesar pentru a intra în tainele mediului respectiv sau pentru a lăsa lucrurile în mâinile unui profesionist. Costurile legate de pagina web sunt mult mai mari, dar ține minte că acest mediu îți va aparține mereu. La costurile inițiale intră: domeniul, serverul, hostingul, proiectul grafic și platforma de administrare a magazinului online.

Indiferent dacă vrei să te ocupi singuri de crearea magazinului tău online sau vrei să dai o parte sau toată această muncă unui specialist, costurile tale vor fi de ordinul câtorva mii sau zeci de mii de lei. Asta nu e tot. Trebuie să ai grijă și să investești atât în site-ul tău cât și în rețelele sociale, ca să-ți genereze profit. În costurile pentru pagina web se regăsesc:

  • poziționarea, 
  • costurile anuale sau ale abonamentului (hosting, platforma, domeniu, server), 
  • certificatul SSL
  • eventualele reclame, 
  • lucrări grafice, 
  • lucrări programistice, 
  • conținut.

Pentru a ajunge cu conținutul la potențiali clienți și a atrage mai mulți fani pe rețelele sociale, din păcate, trebuie să investești din nou. Luând în considerare schimbările în newsfeed-ul Facebookului din anul 2018 (utilizatorii vor vedea mai multe postări ale prietenilor decât conținut din partea paginilor – firmelor), tot mai des companiile trebuie să plătească pentru reclamă, pentru ca utilizatorii să vadă postările și oferta lor.

Concluzie – magazin online sau rețelele sociale?

Concluzia este una – integrarea magazinului online cu rețelele sociale. Acest lucru va permite eliminarea dezavantajelor ce apar în cazul vânzării pe o singură platformă. Activarea doar pe rețelele sociale nu aduce atâtea avantaje, ca atunci, când avem un site online al nostru. Ține minte, că pagina pe social media nu va fi niciodată cu adevărat a ta. Nu poți influența acțiunile companiilor externe și nici să iei decizii în locul lor (de ex. limitarea impactului în newsfeed-ul Facebook). O altă problemă este concurența ostilă (cereri de moderare) sau activități nedorite în sistemul respectiv (blocarea paginii sau ștergerea acesteia, deseori cu un proces îndelungat de aplicare pentu revocarea deciziei). Soluția ideală va fi dezvoltarea, în același timp, a rețelelor sociale și a site-ului web. Cu cât o să fii mai prezent în fiecare mediu, cu atât mai bine. Ține minte însă, că merită să ai o strategie și să acționezi conform valorilor companiei.

Tu ce strategie ai adoptat pentru compania ta?

>
Bożena Irișec
Pasionată de e-commerce și tehnologii noi. Iubitoarea literaturii clasice și a istoriei aristocrației.

Adaugă comentariul

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Cauți mai departe?