Performanța magazinului online este un subiect care merită discutat nu doar în contextul Black Friday. Această sărbătoare a cumpărăturilor, care inițial s-a desfășurat offline, a apărut, pentru prima dată, în anii 90 în SUA. În zilele acelea, funcționarea în mediul offline era ceva normal – nu existau multe magazine online. Ultimii 30 de ani ne-au arătat însă o evoluție evidentă a comportamentului cumpărătorilor în toată lumea. Black Friday – este un test atât al vitezei cât și al performanței unui magazinul online. Conținutul acestui articol însă, îți va fi util și în cadrul altor campanii promoționale.

Din acest articol despre performanța magazinului online vei afla:

  • ce este performanța magazinului în contextul Black Friday,
  • cum să măsori și cum ar trebui să arate performanța magazinului tău,
  • care este diferența între performanța și viteza magazinului tău,
  • ce impact asupra performanței magazinului tău au limitele serverelor,
  • ce acțiuni trebuie să întreprinzi pentru a te bucura de profit de Black Friday.

Performanța magazinului – de ce de Black Friday poate avea o importanță aparte?

Black Friday este o sărbătoare a cumpărăturilor. Inițial, acest tip de evenimente erau menite să simplifice lichidarea mârfurilor care se aflau de mult timp în depozite.

De ani de zile, însă, dezvoltarea comerțului se realizează conform trendului digital. Magazinele care au decis să ia parte în campaniile Black Friday (Vinerea Neagră), trebuie să fie pregătite de o mărire instantanee a traficului pe site. Acest lucru se aplică atât magazinelor offline cât și celor online – acelor care se decid să ofere promoții speciale în această zi.

Procesul de dezvoltare, menționat mai sus, a evoluat de la bun început în direcția digitalizării și folosirea acesteia în comerț. Trendul s-a inversat în anul 2020. Atunci în Statele Unite ale Americii peste 100 de milioane de consumatori s-au decis să cumpere online. Pentru comparație, cumpărături offline au făcut doar 59 de milioane. Un alt punct culminant al vânzărilor online a devenit pandemia COVID-19. În același timp, a accelerat transformarea digitală. Cum arată situația în România?

Cât cumpără românii pe Internet
Sursa: Eurostat

Din observațiile noastre reiese că în majoritatea cazurilor, traficul online se poate dubla, iar în unele cazuri, magazinele online înregistrează un trafic de 10 ori mai mare în timpul Black Friday. Însă astfel de cazuri sunt destul de izolate.

Cea mai potrivită estimație va fi cea bazată pe anii precedenți, dacă magazinul tău a organizat deja o astfel de promoție.

Din anii precedenți, ia în considerare: 

  • Care a fost traficul total – numărul de sesiuni zilnic? 
  • Cum a arătat traficul de vârf – numărul utilizatorilor aflați pe site în același timp? 
  • Dacă au fost probleme cu site-ul (timp lung de încărcare, perioade inactive)? 
  • Cum ai reușit să rezolvi aceste probleme? 

ȚINE MINTE 

Un trafic mai mare nu este întotdeauna o problemă. În realitate, toate magazinele online, ce oferă reduceri de Black Friday, își doresc să mărească și traficul pe site. Dar vor să fie capabili să gestioneze acest trafic și să aibă siguranța că performanța magazinului lor permite gestionarea acestuia. 

Dacă pentru prima dată oferi promoții de Black Friday, atunci – cel mai probabil – nu deții astfel de date. În acest caz, recomand efectuarea testelor de performanță pe care le prezint mai jos.

Performanța magazinului vs. viteza conform PageSpeed Insights

Cu toții trăim în grabă, iar în ultimii ani „Core Web Vitals” a fost repetat deseori. Pe scurt, este vorba de criteriile pe care le ia în considerare Google, analizând calitatea site-urilor online. Acestea sunt șapte grupuri de factori, din care trei au o legătură directă cu viteza.

Core Web Vitals

Viteza de încărcare a magazinului este direct proporțională cu rata de conversie. Când vorbim despre viteza unui magazin online – ne referim la experiența unui utilizator care îl folosește. Tuturor ni s-a întâmplat să abandonăm un coș de cumpărături doar pentru că magazinul s-a încărcat prea lent.

Rata de conversie vs timpul de încărcare

Viteza de încărcare a magazinului este dificil de descris cu ajutorul unui singur parametru. De aceea, compania Google folosește câteva criterii descrise în Core Web Vitals. Acestea reprezintă doar niște exemple care ne pot ajuta să ne facem o idee asupra vitezei de încărcare a magazinului.

Principalii indicatori ai vitezei magazinului sunt:

  • LCP – timpul de încărcare al celui mai mare element vizual al paginii web, 
  • CLS – timpul obținerii stabilității virtuale, 
  • FID – momentul în care site-ul devine reactiv – poți apăsa pe formulare, derula conținutul etc. 
Black Friday - Indicatori unei încărcări bune a site-ului.

Acești indicatori (împreună cu alți câțiva) au devenit un element stabil al calculării indicatorului sintetic al vitezei în mecanismul Google PageSpeed Insights. Popularul „rezultat în PageSpeed”.

Performanța magazinului în contextul indicatorului TTFB

Un indicator foarte popular, până nu demult, a fost așa numitul timp TTFB – timpul până la primul octet de date. Acesta este măsurat din momentul trimiterii solicității de browser până în momentul când apare primul octet de răspuns din partea serverului – așadar, până când site-ul începe să se încarce real. Un TTFB lung indică un server supraîncărcat sau un magazin care nu este optimizat potrivit din punct de vedere tehnic. 

Un TTFB prelungit va influența negativ toți parametrii Core Web Vitals. TTFB poate fi măsurat foarte ușor – de exemplu cu ajutorul browserului Google Chrome. Cum să măsori viteza conform TTFB? 

  • intră pe site-ul magazinului în Google Chrome, 
  • apasă F12, 
  • mergi la fila Network, 
  • aici vei găsi o „cascadă” ce prezintă încărcarea fiecărui element, 
  • treci cu mouse-ul pe prima linie – acolo unde vezi numele domeniului – și din fereastra apărută vei citi parametrul TTFB.

O viteza de încărcare a magazinului bună

De obicei, timpul de încărcare al magazinului măsurat cu TTFB, al cărei valoare oscilează între 200 și 300 ms, este considerat un rezultat bun. Pentru comparație – clipitul unui ochi uman durează 200-250 ms, așadar putem spune că pagina web se încarcă „cât ai clipi”.

Mecanisme avansate de servere și un software bun al magazinului pot asigura un timp TTFB foarte scurt – chiar și de 30 ms.

Performanța magazinului – ce este și cum să o măsori?

Performanța magazinului este un subiect puțin diferit de viteză. Chiar dacă, din punct de vedere colocvial, folosim cele două cuvinte ca sinonime – ele sunt diferite. Când vorbim despre viteza de încărcare, ne referim la experiența unui singur utilizator al magazinului. Performanța, în schimb, se referă la capacitatea unui magazin online de a gestiona mai mulți utilizatori în același timp. 

Măsurând performanța magazinului ar trebui să ne concentrăm la câți utilizatori poate gestiona acesta în același timp. Așadar, căutăm răspunsul la întrebarea: câte solicitări poate suporta serverul în așa fel, încât magazinul să se încarce fără probleme?

După părerea mea, merită prezentate două grupuri de instrumente:

Perfomanța magazinului și testele sintetice

Aceste tipuri de teste pot simula multe solicitări HTTP în același timp, așa cum se întâmplă și atunci când pagina web se încarcă. Acestea sunt disponibile gratuit și le poți efectua din linia de comandă. Două dintre aceste instrumente sunt: 

Acest tip de instrumente, pur și simplu, „atacă” adresa indicată cu un număr de solicitări definit, afișând informația despre timpul de reacție. Astfel, poți vedea câte solicitări poate suporta serverul, de exemplu, într-un minut.

Performanța magazinului și utilizatorul real

O altă categorie de produse permite verificarea comportamentului magazinului, când utilizatorul îl accesează și efectuează anumite acțiuni. De exemplu, caută un produs folosind motorul de căutare, adaugă ceva în coș sau merge la coșul de cumpărături.

Măsurarea performanței magazinului în contextul acestui tip de comportament este mai greu, deoarece necesită pregătirea unor scripturi ce „imită” comportamentul uman. În munca noastră folosim aplicația JMETER (http://jmeter.apache.org/).

Este o aplicație scrisă în limbajul Java pe care o poți porni pe un computer ce simulează multe conexiuni în același timp. Testele noastre au arătat că diferența dintre gestionarea utilizatorilor, cu mecanismul cache activ și inactiv, este foarte mare.

Se poate dovedi că fără mecanismul cache (o memorie adițională a serverului web) – magazinul va putea gestiona doar 10 utilizatori în același timp. Accesarea magazinului online de 30 de persoane l-ar bloca! 30 de utilizatori în același timp nu este un număr chiar atât de mare. Pe site-ul nostru de găzduire intră, în același timp, chiar și 300-500 de persoane!

Pentru a putea gestiona un astfel de trafic este necesar să folosești mecanismul cache. Cred că în ceea ce privește performanța, fiecare soluție va fi de ajutor, dar dacă ar fi să aleg preferata mea – aceasta ar fi LiteSpeed Cache care este foarte ușor de utilizat în mediul WooCommerce.

Performanța magazinului și limite de securitate ale serverului paginii web și al bazei de date

Majoritatea furnizorilor de găzduire folosește limite de securitate pentru serverele paginilor web și a celor pentru baza de date. Acest lucru este absolut necesar, pentru că asigură o funcționare stabilă a serviciilor.

Cele mai populare limite de securitate ale magazinului sunt:

  • Limita de spațiu, adică spațiul de pe disc pe care îl poți folosi. Cu cât mai multe produse, fotografii în magazin, cu atât mai mult spațiu consumat. Aceste este parametrul cel mai important prin care se diferențiază pachetele de găzduire.
  • Limita de transfer se referă la cantitatea maximă de date pe care site-ul tău o poate trimite sau prelua de pe internet. Cu cât traficul pe site-ul tău este mai mare, cu atât mai mult transfer consumi. În acest moment majoritatea furnizorilor ale pachetelor de găzduire oferă transfer necontorizat.
  • Limita proceselor simultane PHP – din experiența mea, această limită este cea mai frecventă cauză a problemelor, dacă pagina ta web efectuează mai multe procese PHP simultan și este accesată de mai mulți utilizatori. Atunci aceasta se poate epuiza. De aceea, efectuarea unor teste va fi necesară.
  • Limita conexiunilor simultane cu baza de date – aceasta poate limita accesul simultan în baza ta de date.

Performanța magazinului în contextul mailului

În multe cazuri, depunerea comenzii este legată de o comunicare intensă prin e-mail. Trimitem clientului un e-mail cu confirmarea comenzii. Apoi informația despre schimbarea statusului comenzii. Mai apoi, cu informația realizării comenzii. – etc. Uneori trimitem și e-mailuri interne către depozit sau customer support. Asta înseamnă că o singură comandă poate genera trimiterea mai multor e-mailuri simultan. De aceea, ai nevoie de o performanță potrivită a magazinului online în ceea ce privește gestionarea e-mailurilor.

În plus, persoanele ce nu depun o comandă într-o singură sesiune pot provoca trimiterea unui alt e-mail. Așa se întâmplă în cazul înscrierii la newsletter sau atunci când ai un sistem de marketing automation, ce trimite e-mailuri ca reacție la comportamentul utilizatorilor pe paginile magazinului tău online.

Furnizorii de servicii de găzduire folosesc limite de securitate în ceea ce privește numărul de e-mailuri trimise. Acesta este definit, de cele mai multe ori, sub forma numărului de e-mailuri posibile de trimis în decursul unei ore sau zile. Atunci când deții un magazin online mic s-ar putea să nu fii conștient de o astfel de limită, dar aceasta există – atunci când traficul crește, de exemplu, de 10 ori, este posibil ca limita să se epuizeze.

Tocmai de aceea merită să te asiguri că magazinul tău este pregătit pentru Balck Friday în ceea ce privește numărul de e-mailuri ce pot fi trimise. Dacă ții la o livrabilitate maximă a e-mailurilor tranzacționale – adică a celor în care este emisă factura, comanda acceptată, sau informația despre schimbarea statusului comenzii – îți recomand să citești mai multe despre serviciile specializate SMPT în cloud.

Un astfel de server este o alternativă foarte bună pentru serverul SMTP general, care este asigurat de compania de hosting. Acestea sunt servicii proiectate special pentru livrarea unei cantități mari de e-mailuri cu succes.

Magazinul online în timpul Black Friday și reînnoirea domeniului, găzduirii și a serverului

Pentru a evita eventualele probleme cu plățile și reînnoirile, ai grijă ca valabilitatea domeniului tău să nu expire în timpul campaniei Black Friday. Verifică și valabilitatea găzduirii tale.

Un alt aspect important este verificarea valabilității certificatului SSL – ține minte, că acesta este unul dintre cele mai importante elemente ale securității.

Dacă după verificarea valabilității domeniului, a găzduirii și a certificatului SSL ai observat că unul din aceste elemente își va pierde valabilitatea pe parcursul Black Friday sau a unei alte perioade cu trafic ridicat – nu aștepta până-n ultimul moment! Ține minte că importantă este data înregistrării plății în cont, nu data efectuării acesteia.

Ce merită să mai ții minte?

Atunci când alegi să vinzi în condiții deosebite, alege un magazin online creat de profesioniști. Acesta va ocupa mult mai puțin spațiu decât un magazin creat de amatori. Dacă vrei să ai succes, investește, de la bun început, în cel mai bun magazin online. Ține minte însă că platforma de vânzări ar trebui să utilizeze o soluție scalabilă de VPS sau server dedicat. Astfel vei avea acces la actualizări mai rapide și sigure pentru magazin.

Un aspect important este informarea companiei de găzduire despre mărirea de trafic prognozată. Împreună veți găsi cele mai bune soluții, minimalizând eventualele erori și probleme. Alege colaborarea și menținera unor relații business bune. Proactivitatea este mai bună decât rezolvarea avariilor magazinului online. 

Conținutul acestui articol este interesant pentru tine? Lasă un comentariu și spune-ne părerea ta. De asemenea, poți citi mai multe despre găzduirile dedicate pentru magazinul tău online: WooCommerce și PrestaShop.

>
Artur Pajkert
De 20 ani împărtășește cunoștințe și sfaturi despre e-marketing și găzduire în calitate de manager, autor de publicații, speaker, blogger și lector universitar.

Adaugă comentariul

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Cauți mai departe?