PrestaShop sau Magento? – Asta este întrebarea. Se consideră că în România funcționează aproape 40 000 de magazine. Acestea sunt construite pe diferite platforme – în funcție de nevoile fiecărui proprietar. Populare sunt nu doar soluțiile bazate pe abonament, dar și platformele gratuite sau magazinele create pe comandă, bazate pe soluții proprii. Printre ele se află și magazinele lansate pe software-ul PrestaShop și Magento.

Din acest articol vei afla:

  • Prin ce diferă PrestaShop și Magento?
  • Care sunt avantajele și dezavantajele PrestaShop și Magento?
  • Cine ar trebui să le aleagă?

PrestaShop

PrestaShop este un software gratuit pentru magazin online, care va face posibilă crearea unei afaceri online proprii. În versiunea de bază – adică pentru vânzări – acesta nu generează niciun cost. Singurele costuri pe care le vom suporta, sunt cele pentru domeniu și server. Bineînțeles, dacă vei avea nevoie de module sau funcționalități adiționale pentru magazinul tău online, atunci va trebui să investești mai mulți bani, pentru că soluțiile individuale nu sunt gratuite. Dacă însă comparăm prețul unui software dedicat sau chiar a unei soluții de tip SaaS, costurile generate de Presta sunt mult mai mici.

Pentru cine PrestaShop?

Această soluție este utilă, practic, tuturor persoanelor ce dețin o afacere în e-commerce, care vând produse în multe variante, culori și la prețuri diferite, iar cantitatea de produse de pe rafturile virtuale nu trece de câteva mii. Pe scurt, pe PrestaShop poate sta orice magazin online fashion, magazin cu cărți, electronice, echipament, mobilă și alte produse de uz zilnic. PrestaShop este folosit atât de companii mici cât și mari.

Dar acest software nu este recomandat pentru magazinele care au nevoie de o liberă personalizare a produselor sau când prețul este calculat pe baza mai multor factori – de exemplu cu ajutorul tabelului raster sau formulelor matematice. Presta va avea probleme și cu gestionarea unor reguli și variante complicate. Un exemplu poate fi un magazin cu jaluzele cu mărimi la comandă sau cu materialele de construcție vândure pe metru pătrat etc.

Binaînțeles, în acest caz se poate opta pentru crearea unor module dedicate, dar acestea trebuie făcute la comandă specială, pot fi foarte scumpe și, mai ales, pot să nu îndeplinească așteptările tale – atunci trebuie să cauți alte soluții.

PrestaShop este un software open source

Ce înseamnă asta? Pe de o parte, putem folosi codul fără a plăti nimic și avem posibilitatea instalării unui magazin funcțional. În plus, în jurul acestui software activează o comunitate mare de psionați și programatori, care creează pluginuri gratuite și contra-cost, cu ajutorul cărora putem, ușor și ieftin, să mărim funcționalitățile magazinului nostru.

Însă trebuie să ținem minte, că un software open source poate avea anumite vulnerabilități de securitate. În această situație, magazinul nostru poate cădea victima unui atac de hacker, dacă nu actualizăm repede versiunea CMS-ului. Bineînțeles, nu trebuie să panicăm, însă astfel de situații pot avea loc. Cu cât software-ul este mai popular, cu atât este mai vulnerabil la atacuri (însă cu cât comunitatea mai mare, cu atât mai mare șansa de eliminare a acestora).

Aici trebuie luate în considerare, adițional, câteva aspecte. PrestaShop are în instalația de bază o multitudine de fucționalități, care permit vânzarea imediată a produselor. Sunt suficiente câteva integrări rapide și putem începe. În același timp, multitudinea de pluginuri și soluții adiționale, pe care le adăugăm și le instalăm, are un impact negativ asupra performanței software-ului. Multe întrebări pe grupurile de e-commerce sunt legate de căutarea de specialiști, care vor mări performanța Prestei.

PrestaShop – avantaje și dezavantaje

Cele mai importante elemente, pe care merită să le iei în considerare în PrestaShop, sunt:

Avantaje PrestaShop

  • panoul simplu, intuitiv,
  • o comunitate mare de dezvoltatori web,
  • multe funcționalități disponibile fără pluginuri adiționale,
  • performanță ridicată pe găzduiri dedicate,
  • va acoperi nevoile a 80-90% din magazinele online.

Dezavantaje PrestaShop

  • pluginuri adiționale, deseori contra-cost,
  • lucrările de programare sunt, de obicei, mai scumpe decât la WooCommerce,
  • performanță discutabilă a motorului de căutare a produselor în Presta 1.7
  • mai slab documentat față de WordPress, de exemplu, și necesită aptitudini programatorii în cazul uneo modificări independente
Comparație PrestaShop și Magento – reprezentare grafică.

Magento 2

Magento, la fel ca PrestaShop, este un software creat pentru gestionarea unei afaceri online. Asemenea PrestaShop, și aici putem profita de versiunea gratuită a acestui software. Dar această opțiune nu este singura, deoarece există și versiuni contra-cost a Magento, care sunt diferite de ceele gratuite. Magento reprezintă aproape 8% din magazinele din întreaga lume. 

Putem clasifica Magento în două categorii: Open Source (gratuit) și Magento Commerce (contra-cost). Primul software face posobilă crearea magazinului pe un cod gratuit, dar o mare parte din funcționalitățile adiționale va fi contra-cost. În această variantă, magazinul deține funcționalități caracteristice pentru majoritatea magazinelor online, precum și instrumente suplimentare de raportare și analiză a datelor. Acceptă dispozitiviele mobile și permite gestionarea mai multor magazine în același timp, dintr-un singur panou. 

Magento are, de asemenea, multe soluții avantajoase ce permit poziționarea magazinului. Magento Commerce (înainte Entreprise) este o versiune contra-cost, bine dezvoltată, dedicată magazinelor foarte mari. Trebuie adăugat faptul că a doua versiune permite crearea unor magazine avansate cu diferite versiuni ale limbii, în care, pentru fiecare segment de client, se poate crea un alt layout etc. 

În plus, ne putem bucura de suport pentru acțiunile omnichannel, de logistică sau depozitare, instrumente de diagnosticare și analitice etc.

Pentru cine Magento 2?

Mai ales pentru magazinele medii, în curs de dezvoltare, și pentru cele mari, care activează în diferite limbi, locații sau depozite. Magento permite atingerea unor rezultate comerciale deosebite față de alte platforme, dar există un dezavantaj – prețurile integrațiilor. Chiar și versiunea gratuită va necesita pluginuri și soluții individuale, iar acestea nu sunt ieftine deloc. Un studiu de caz interesant legat de diferite magazine online bazate pe Magento, poți găsi pe pagina oficială a software-ului.

Magento – avantaje și dezavantaje

Iată sumarul celor mai importante caracteristici despre software-ul Magento, pe care, după părerea mea, merită să le iei în considerare:

Avantaje Magento

  • o multitudine de funcționalități,
  • lipsa restricțiilor în ceea ce privește cantitatea de produse, fotografii,
  • calculcarea prețului pe baza caracteristicilor, tabelului și a parametrilor,
  • funcții analitice și de marketing dezvoltate,
  • „multisite” posibil,
  • flexibilitate mare – ușurința creării unor pluginuri noi,
  • o comunitate mare.

Dezavantaje Magento

  • costuri ridicate de menținere, mai ales, Magento Commerce,
  • costuri ridicate ale integrărilor, schimbările în module și lucrările de programare sunt mai scumpe decât la WooCommerce și PrestaShop,
  • majoritatea modulelor contra-cost,
  • exigențe mari în ceea ce provește performanța hostingului.

Acestea sunt, bineînțeles, doar elemente alese. După cum vezi, Magento este un software foarte bun pentru e-commerce. Prețul este direct proporțional cu calitatea și cu puterea serverului.

PrestaShop sau Magento – ce să aleg?

Ambele soluții permit crearea unui e-magazin și vinderea produselor online. Însă sunt foarte diferite unui de altul. Fiecare din ele are avantaje și dezavantaje, la fel cum fiecare este destinat unui alt grup de comercianți. 

Din punct de vedere tehnic, un magazin mic poate fi lansat pe Magento – dar acest lucru va fi eficient doar atunci când se plănuiește o expansiune mare, pe rafturile virtuale vor fi foarte multe produse, iar clienții vor găsi în magazin, de exemplu, posibilitatea efectuării cumpărăturilor pe diferite canale sau retururi către orice punct staționar. 

În cazul unui „comerț simplu”, care se rezumă la câteva zeci de produse pe un singur canal de vânzare și cu mecanisme simple de calculare a prețurilor – PrestaShop ar trebui să satisfacă nevoile mai repede, mai ușor și mai ieftin.

>
Artur Pajkert
De 20 ani împărtășește cunoștințe și sfaturi despre e-marketing și găzduire în calitate de manager, autor de publicații, speaker, blogger și lector universitar.

Adaugă comentariul

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată.

Cauți mai departe?